Овощари: Спекула с цените на прасковите! Потърпевши са производителите и потребителите

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

Според Живка Гроздева увеличението в цените на плодовете е необосновано

В Карнобат, където е най-голямата прасковена градина в Бургаска област, прасковите изобилстват, но до потребителите в магазините идват на изключително високи цени.

“Да, със сигурност говорим за спекула за цената на плодовете, които са в сезона през лятото, защото първо сме в сезона на прасковите, а не сме в период, когато те са вносни. Другото нещо –предлагането от производител е много голямо, а търсенето е по-малко и това трябва да понижи цената”, коментира пред Нова телевизия Живка Гроздева, член на УС на Асоциацията на овощарите у нас смята, че става дума за спекула. Цената обаче не се понижава, въпреки че веригата до крайния потребител не е толкова дълга и включва производител – търговец на едро – търговец на дребно. Проучване на Асоциацията на овощарите показва, че цени на праскови и нектарини в търговските вериги се предлагат от 2,49 до 3,29 лв. за кг. В кварталните магазини диапазонът е от 2 лв. до 5,50 лв. При кайсията също се наблюдават изключително високи цени, обяснява Гроздева и посочва, че цената на производителите към търговеца варира от 0,80 лв и 1,20 лв. за кг според качеството.

“Сами може да си представите – търговецът на едро си слага 100%, търговецът на дребно – почти толкова също”, коментира Гроздева. Тя даде пример с Германия, където в супермаркети цените на прасковите започват от 3,50 лв на кг. На този фон у нас вчера в една от веригите е била засечена цена от 3,29 лв. за килограм.

“Необосновано увеличение – вероятно се дължи на спекула, всеки по веригата се стреми да извлече максимума, но потърпевши са производителите и крайните потребители”, казва Живка Гроздева. По думите ѝ заради тези цени в търговската мрежа производителите не могат да реализират продукцията си.

Проблемът се задълбочава и от големия натиск от вноса на гръцки праскови и нектарини, добавя Гроздева, според която в търговските обекти предлагането на българска и гръцка праскова е 50% на 50%.

“Решението може да бъде контрол на търговските обекти,  документи на стоката, етикети – как се продава стоката – като българска или гръцка, за да може купувачът да вземе информирано решение, защото често бива подвеждан”, посочва Живка Гроздева.

 

ЕТИКЕТИ:
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА