ОИСР: Ерата на високите цени на агростоките завърши

Лилия Александрова
Лилия Александрова
4 Минути

Ерата на високите цени на агростоките вероятно най-вероятно е завършила и това е свързано със забавянето в растежа на населението в световен мащаб. В същото време се очаква стоки като мляко на прах, етанол и соя да се представят добре в бъдеще. Това се казва в анализ на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) към ООН.

world-population-day-2015
Населението на планетата започва да забавя своя темп на растеж

През последната година цените на земеделските стоки паднаха с 15.6% на годишна база, а спадът за последните три години е с 34%. Анализаторите наблюдаваха няколко фактора, като например силен ръст в предлагането, отслабване на търсенето, ниски цени на петрола и акумулиране на големи количества стоки. В същото време според анализаторите в идните 10 години цените ще останат под високите нива, на които ги наблюдавахме досега, според анализаторите. Очаква се също така населението на света да намалее с 1% годишно, а икономическото развитие в някои държави да се забави. БВП на Китай ще нараства с 6% на годишна база, което на годишна база е с 9% по-малко в сравнение с последното десетилетие.

В реално изражение, т.е. ако премахнем фактора на общата инфлация, очакванията отиват още по-надолу и цените на много земеделски стоки ще се понижат през следващото десетилетие. Това включва захарта, където се очаква нарастващото производство да отговори на нарастващото търсене в световен мащаб. При пшеницата комбинацията от сериозни световни запаси и търсене, което е в застой, ще поддържат цените под натиск.

За сметка на това цените на царевицата не се очаква да продължат да падат още през 2016 г., но в дългосрочен период може да бъдат повлияни от ефектите на инфлацията.

Цените на останалите зърнени култури ще бъдат подкрепени от високото търсене на фуражи в Китай, която е голям производител на царевица, но не и на ечемик и сорго.

С най-добро представяне

Най-добре се очаква да се представи обезмасленото мляко на прах, което според анализаторите ще поскъпне с 40%, следвано от 27% увеличение на пълномасленото мляко на прах, което ще продължи да се търси силно.

Търсенето на млечни продукти в развиващите се държави ще нарасне с 21% през следващите години, като ще има силно търсене на пресни млечни продукти. Основни пазари, на които се очаква растеж са Индия, Пакистан и Турция. В така наречените развити страни потреблението ще се увеличи дори повече, като се очаква това да се случи предимно в бившите социалистически републики.

Цените на етанола също ще се увеличават по-бързо, отколкото повечето останали земеделски суровини, като ще отразят бързото възстановяване на цените на суровия петрол.ethanol_corncob

Стойността на маслодайните култури също ще растат сравнително силно и това ще бъде предпоставено от необходимостта животновъдството да задоволи търсенето на месо в световен мащаб.

Площи срещу добиви

Голяма част от необходимото увеличение в производството на култури ще се осъществи чрез повишаване на добивите. Не се очаква значителна промяна в размера на площите заети с култури, нито в големината на стадата. Значително увеличение в обработваемите площи се очаква в Латинска Америка и Субсахарска Африка, а предизвикателствата там ще бъдат свързани със силното търсене и цените на агростоките.

Всички тези фактори ще направят сектора помалко атрактивен за инвестиции, ще намали общия растеж на производството на земеделска продукция средно с 1,6% годишно до 2025 г.

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА