МЗХ решава казус, спиращ производителите на вино и спиртни напитки да рекламират в чужбина

Златко Златков
Златко Златков
3 Минути

До приемането на правилник към Закона за виното и спиртните напитки организациите на производителите ще се признават от министъра спрямо изискванията към тях, разписани в еврорегламентите, съобщава capital.bg. Това ще бъде разписано в наредба на Министерство на земеделието и храните, като по този начин институцията ще избегне юридическия казус, който в момента не позволява организациите на производителите да се възползват от финансиране на стойност 7.5 млн. евро. по схемата за промотиране на вина в държави извън Европейския съюз (ЕС) от новата европрограма за винарство.

Причината за неуредицата е, че според Закона за виното и спиртните напитки, който беше приет преди две години, въпросните организации се одобряват от земеделския министър, но редът за това се определя в правилник към Закона. Самият правилник обаче все още не е приет заради проверка от ЕС за съответствие на закона с общите регламенти. Така се стига до ситуация, при която желаещите да кандидатстват с проект не могат да бъдат юридически признати за организации.

Решение на казуса е предложено в доклад на агроведомството, публикуван за обществено обсъждане, в който се казва, че проблемът може да се реши чрез промени разписани в наредба.

Програмата по винарство, която ще действа до 2018 г., е с общ бюджет от 134 млн. евро. Парите ще се разпределят по четири схеми за финансиране, най-атрактивните от които са за инвестиции в лозови насаждения и винарски предприятия, за които са отделени над 120 млн. евро. От останалите средства 7.5 млн. евро ще бъдат насочени към рекламата на българските вина в други държави извън ЕС, а около 3 млн. евро по схемата са за прибиране на реколта “на зелено”. През настоящата година последната опция няма да се прилага заради сериозните поражения за лозарския бизнес в резултат на лошото време и недостига на грозде в страната.

При досега действащите програми за винарство също имаше възможност за финансиране на рекламни кампании извън ЕС, но като цяло интересът беше слаб. В последната програма беше одобрен проект за промотиране на вина във Виетнам, Сингапур и Тайланд. Български организации на винопроизводители ползват финансиране и по другата европрограма – за промоция на храни, за подобни цели. По нея досега са печелени проекти за представяне в Русия, Китай, Швейцария, Германия, Великобритания, Италия. Част от тях са изготвени съвместно с други държави членки, включително Румъния и Гърция.

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Златко Златков администрира agrozona.bg между 2012 и 2015 година. В неговия профил ще откриете някои публикации на нашите автори в този период сред които Светлана Трифоновска, Марта Йонкова, Анета Стефанова, Диляна Хараланова, Лилия Александрова, Петър Лазов, Георги Джендов и други

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама