Между плюса и минуса: Как можете да спечелите от занаятчийски храни

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
4 Минути

Занаятчийските храни имат много преимущества и малко недостатъци, които основно са свързани с факта, че не могат да се мерят с разнообразието и пъстротата на бързите храни на пазара. Хубавото във фермерската продукция е свързано основно с традицията. Тя е подчинена на идеята за устойчиво развитие на региона, за насърчаване на местната инициатива и работата и поминъка на хората. Тенденцията сочи, че все повече големи вериги и ресторанти започват да обръщат внимание на локалните, местни храни, което от своя страна дава тласък за развитие на първичното производство, лежащо в основата на фермерството.

Къса верига на практика

Занаятчийските храни носят в същността си и скъсяването на веригата на доставки, което дава положително отражение върху местния бизнес, подпомага процесите за запазване на околната среда, местното регионално разнообразие, възстановява регионалната култура. Колкото по-малко участници има в една верига за доставки на храна, толкова по-лесно проследима е тя и качеството на крайния продукт може да бъде гарантирано от производителя, споделят специалисти. Като краен положителен резултат е и фактът, че всички средства, които генерира стоката, могат да бъдат върнати в ръцете на фермера, а не да отидат по дългата верига в много прекупвачи.

Предимство на фермерските храни е и когато цикълът на производство е затворен и стоката се произвежда от зрънцето до крайния продукт, казва Гергана Кабаиванова от LocalFood. Затова и напоследък все повече фермери се стремят именно към затваряне на кръга, тъй като у нас все по-трудно се намират достатъчно доставчици на качествена суровина с гарантиран произход.

Сред слабостите на фермерските храни експертите редят само няколко. Недостатъците се крият предимно в ползите, които търсят най-младите хора, най-младите потребители, тоест онзи забавен, иновативен елемент, който го има в бързите закуски и храна. В местните, фермерски храни, няма толкова овкусени и оцветени елементи, които да привличат погледите и да карат все повече потребители да купуват стоката, казва Кабаиванова. Търсенето на нова формула за вида, запазвайки местното, характерното, обаче може да коства на фермерите отдалечаване от традицията, а ценното в занаята е именно доброто наследство от миналото.

 

Купувачите – все по-млади

Независимо дали осъзнато или заради модата, фермерските храни привличат погледа на все повече млади хора у нас. Пазарът в момента търпи развитие и въпреки, че няма ясно разписани правила за провеждането на различни пазари и срещи, търговията с подобна продукция ще се разраства. Специалистите отбелязват, че традиционният купувач на подобни храни е интелигентен човек, който е загрижен за здравето си и благото на своето семейство и има позиция и мнение. Той определя себе си като потребител, а не като консуматор и държи да направи избор, който съответно, ще му струва и по-скъпо. В повечето случаи клиентът държи на местното производство заради вкуса и възможността да контактува директно с производителя, създавайки си мнение за продукта от първо лице. Статистиката сочи, че 54% от купувачите на занаятчийски храни са млади семейства с деца, които предпочитат да приготвят храната си вкъщи.

 

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама