Люба Йонкова: „Успешният бизнес в селата се развива от местните хора“

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
6 Минути

За да има предприемачество, трябва да има идея за реализация. Добрата идея може да се превърне в печеливш бизнес, но тя трябва да е съобразена със заобикалящата действителност. Тенденцията в родните села до преди няколко години е била те да вървят по пътя на замиране, но постепенно се преобръща, каза Люба Йонкова, управител на СНЦ „България трейнинг“ и обучител по предприемачество. Добри практики показват, че има хора, успели да открият и оценят потенциала на селската територия, стана ясно от думите й. Често хората в селските райони допускат грешката да мислят, че не могат да развиват бизнес и печелившите идеи се развиват от инвеститори в селата, които развиват потенциала на територията. „Но аз съм на мнение, че истински успешният бизнес в селската територия се прави от местните хора, когато те пряко са зависими от тази територия и много пряко са зависими от резултатите.“, каза Люба Йонкова.

ПРСР поощрява предприемачеството

Люба Йонкова
Предизвикателствата доминират Повече трудности или повече възможности предоставя селото у нас пред потенциалните предприемачи? „Все още говорим за трудности, обаче когато имаме формирани предприемачи, те успяват във всяка една пречка да уловят и положително обстоятелство.“, коментира Люба. Разказва, че водейки група чуждестранни партньори в отдалечена къща за гости в почти изоставено родопско село, последните 20-тина километра трябвало да бъдат изминати по почти черен път. Заради многобройните неравности, Люба се почувствала неудобно пред партньорите си и се извинила. В отговор те отвърнали, че това е част от чара на изживяването, което дадената къща за гости предлага. „Начинът на мислене е този, който ни кара да възприемаме една и съща действителност като негативна или позитивна.“, обобщава тя. Люба съветва начинаещите предприемачи да попитат първо сами себе си какво им е приятно да правят, да се огледат наоколо кое може да им помогне за реализиране на идеята, а самата идея да има реални потребители, да има полза от нея, за да има и печалба. Предприемачеството трябва да е подчинено на контекста и на търсенето на пазара, заключава Люба Йонкова.

 

Селските територии априори са земеделски, а жената от векове назад има своята неизменна роля в земеделските дейности, коментира обучителят по предприемачество. Жената е пазител на традициите, на семейните ценности, които се предават през поколенията, затова жените предприемачи в селските райони биха развивали бизнес, свързан със земеделие, с традициите, с местните продукти и кухня, обичаите, фолклора и занаятите. По думите на специалиста все още са малко примерите за женско предприемачество на село, но ги има и Програмата за развитие на селските райони е един добър инструмент за поощряването му.

За да се развива предприемаческият дух, огромна роля имат обучения и семинари, провеждани за местното население. За разгръщане потенциала на селата обаче, на първо място той трябва да се осъзнае, защото „лайтмотивът „дайте да бягаме към града“ продължава да съществува“. Ако не се обърне внимание на младежите – бъдещите предприемачи, рискуваме това да продължи, макар че вече тенденцията в световен и европейски мащаб е за завръщане към селото, алармира Люба Йонкова. Днес има практики, които развиват предприемаческите качества у хората с такава насоченост, но има и начини за стимулиране на предприемаческо мислене дори у личности, които нямат такава природа, обяснява специалистът.

Мъжете водят по бизнес инициатива

Въпреки че повече жени проявяват инициатива, превес , що се отнася до предприемачество, все още имали мъжете. Жената обикновено се явява подкрепящия елемент: „Но няма да крия, че има и примери, в които женското предприемачество е много ярко изразено“. Люба разказа как в работата си по проекта REVAB за анализ на добри практики за женско предприемачество в селски райони попаднала на дама в село до Доспат, медицинска сестра, която се захваща да превърне изоставена постройка в дрогерия. Така отговаря на нуждата на селото да разполага с търговски обект, където се продават лекарства. Това е един от случаите, в които жената предприемач се изявява наравно с мъжа предприемач.

Люба коментира, че в европейски мащаб се развива тенденцията фермите да диверсифицират дейностите си като предлагат местни продукти, приемат гости. Това са все подкрепящи стопанството дейности, където жените имат широко поле за изява. В много случаи те са и по-напредничави. Ако земеделецът няма време или желание да борави с интернет, жената го прави, ако става дума за селски туризъм или настаняване на гости пък, жената изцяло излиза на преден план, казва Люба: „В успешните примери, които съм анализирала, жената е активна страна в тандема.“

Освен изоставените селскостопански постройки, изоставените селски фурни също могат да се превърнат в обект на предприемачество. Те, например, могат да се станат сушилни за плодове, гъби, билки.

Анета Стефанова

Текстът е публикуван в брой 66 на списание “Агрозона”Агрозона

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА