Инж. Стойко Кировски: Пандемията засили продажбата на български консерви

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
10 Минути

 

Производството на органик продукти е ниша в консервната индустрия

  • Г-н Кировски, как се справя браншът на преработката на плодове и зеленчуци през тази различна за всички година и кои са основните предизвикателства, пред които ви изправи кризата с коронавируса?
  • В Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци членуват повече от 30 фабрики, които формират над 70% от производството на консервирани храни в България. Повече от 20 години нашата организация изпълнява успешно своите функции – да сплотява бранша и да защитава неговите интереси. Тази пандемия засегна почти всички отрасли на икономиката. На повечето сектори на хранителната промишленост, включително и консервната индустрия, отражението е най-малко. Това е разбираемо, защото хората биха се лишили от всичко останало, но не и от храна.
  • Има ли предприятия, които няма да се справят с трудностите?
  • Най-трудно ще се справят с кризата консервните предприятия, които произвеждат продукти в кетъринг сегмента, защото кризата удари основно туризма, хотелиерството и ресторантьорството, но повечето наши фирми произвеждат продукти и в ритейл сегмента, където се забелязва ръст в продажбите. Така чрез увеличаване на производството на продукти за краен потребител общият спад би могъл до известна степен да бъде компенсиран.
  • Пострада ли износът на български консерви и къде пазарите ни се оказаха затворени?
  • Не бих казал, че износът на консервирани плодове и зеленчуци е пострадал сериозно от кризата. В началото имаше някои затруднения, свързани с логистиката, но факт е, че транспортните коридори в Европа останаха отворени и това даде възможност на нашите предприятия да извършват нормални доставки до своите европейски клиенти. Контейнерният транспорт също продължи да работи нормално, което ни даде възможност да изпълняваме поръчки за по-далечни дестинации като Азия, Америка, Австралия и др.
  • Намериха ли се нови ниши, където да стъпят родните продукти в тези месеци?
  • Един от най-успешните начини за намиране на нови клиенти е участието на нашите фирми в международни и български изложения за храни. За съжаление всички изложения тази година бяха отменени и търсенето на нови клиенти по този най-успешен начин стана невъзможно. Колегите в момента наблягат сериозно на онлайн маркетинга, но там добрите резултати идват по-бавно.
  • Какво се забелязва в поведението на българина на пазара на консерви? Кои са най-търсените продукти в началото на годината и какви са сега?
  • Тази година се получи един интересен феномен в поведението на българските потребители. След обявяване на пандемията се забеляза сериозно увеличение в продажбите на консерви, което продължи до средата на месец юни. Някои наши фирми достигнаха ръст 15-17% в сравнение със същия период на миналата година. Непосредствено след това, през юли и август, продажбите рязко намаляха и чак през септември пазарът се нормализира като достигна миналогодишните нива. Тук искам да успокоя българските потребители, че не е нужно да се презапасяват. Консервната промишленост работи с пълна сила и дефицит на пазара няма да има.
  • Научихме ли се да ценим българското производство на консерви? Как се промени вкусът на потребителя през годините? Какви са основните продукти, които консумира българинът и кои се търсят извън граница?
  • Определено българският потребител започна да цени все повече както българските плодове и зеленчуци, така и българските консерви. Истина е, че последните 20 години консервната промишленост в България постигна огромно развитие. В миналото са се произвеждали малък брой асортименти в огромни количества, предназначени основно за износ в бившия Съветски съюз. Сега, в условията на пазарна икономика и огромна конкуренция, консервните предприятия разшириха многократно своя асортимент, модернизираха оборудването си и в момента акцентират основно в производство на висококачествени продукти, които станаха любими на българския потребител. Като неоспоримо доказателство за увеличеното търсене на български консерви е фактът, че голяма част от търговските вериги създадоха собствени марки, акцентирайки на това, че са произведени от български плодове и зеленчуци по български рецепти. Това недвусмислено доказва, че нашият бранш е с висока оценка за качество.

Българският потребител, колкото и да е недоверчив, много му харесва и с удоволствие използва готови зеленчукови миксове и варива в домашната кухня, както и готови за директна консумация ястия и всичко останало, което може да му спести усилия и време.

  • Държавен фонд „Земеделие” отвори различни мерки за преработвателите през тази година, за да ги насърчи да използват българска суровина. Колко от членовете на СППЗ успяха да покрият критериите и се включиха в мерките?
  • Мерките, които ДФЗ отвори, все още са в ход и нямаме информация колко наши фирми и по коя мярка са кандидатствали. Такава информация ще има най-вероятно в края на годината, но ми се иска да споделя моето отрицателно мнение по критериите за някои от тях. Защо беше необходимо изискването към фирмите да закупят земеделска продукция с 15 или 30% повече от миналата година, за да получат помощ по тези мерки? В условия на криза е постижение за всяка фирма да запази миналогодишните си нива, а не да се търсят невъзможни ръстове в производството. Така парите няма да отидат при никого или най-много в една-две фирми. Когато се обсъждаха правилата по тези мерки нашият Управителен съвет даде своето писмено предложение, но беше взето друго решение, за което научихме по-късно.
  • Какво показа пазарът – конкурират ли се домашните консерви с промишлено произведените и какъв процент е това?
  • През последните десетина години се забелязваше един постепенен спад в приготвяне на консерви в домашни условия, което означаваше повишено доверие към нас, промишлените производители. Тази година, вероятно заради стреса от пандемията, има засилено производство на домашни консерви. Никой не може да изчисли в какво количество са те, но на производителите на домашни консерви ще им насоча вниманието към три важни факта: първо, няма да ви излезе по-евтино, защото цената на която ще си купите суровината ще е доста по-висока от цената, на която купуват консервните фабрики. Второ, нямате никаква информация с какви пестициди и изкуствени торове е третирана суровината. Трето, при зеленчуци, съдържащи голямо количество белтъчини – грах, бамя, патладжан и др., рискът от развала на продукта или натравяне е доста голям. Затова на всички препоръчвам да консумират консерви, произведени в нашите предприятия, защото гарантираме пълна проследяемост на суровините и строго контролирани производствени процеси.
  • СППЗ е на 20 години – какви са основните изводи, които можете да направите за бранша? Какви са преработвателните предприятия сега и какви бяха в началото?
  • Както казах в началото, консервните предприятия в момента нямат нищо общо с мастодонтите от времето на социализма. Благодарение на европейските програми за финансиране, голяма част от тях успяха да закупят възможно най-модерното оборудване, да механизират и автоматизират своите производствени процеси. Нека да не забравяме и заслугите на най-големия в Източна Европа Университет по хранителни технологии в Пловдив, който създава добре обучени кадри не само за България, но и за много страни по света. Като добавим и факта, че българските плодове и зеленчуци у нас са с високи вкусови качества, с гордост можем да кажем, че българската консервна промишленост е на световно ниво.
  • Какво е бъдещето на бранша – каква е прогнозата за следващите години и предвид развитието на идеята за здравословен начин на живот как ще се променят родните консерви?
  • Бизнесът винаги се е съобразявал с изискванията и тенденциите на пазара. Предизвикателствата, които ни очакват в бъдеще, и препоръките на Световната здравна организация са реформулиране на рецептурите в хранителната промишленост с цел намаляване консумацията на вредни съставки като сол, захар и други там, където това е възможно. Изключително перспективно е и производството на органик продукти, защото все повече се увеличават потребителите, които искат да се хранят здравословно. Насоките за развитие и предизвикателствата пред нас са много и нека да пожелаем на нашите колеги здраве и много енергия, за да посрещнат тези предизвикателства.

Четете още по темата в брой 108 на списание “Агрозона”

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА