Гърците увеличават производството на ягоди с 15%

Павлина Георгиева
Павлина Георгиева
6 Минути

Снежна буря връхлетя Гърция през февруари, на места преспите достигнаха до 70 см

Гърция се справи с интензивна снежна буря през февруари, чиито ефекти ще намалят производството на няколко гръцки продукта. Както ранните сортове праскови, така и пролетните картофи ще имат по-малко производство през този сезон. В същото време търсенето на гръцки ягоди нараства през последните три до четири години, предаде FreshPlaza.

„Снежната буря започна от 12 февруари, идваше от север и постепенно се придвижваше към юг. Последният регион изпита най-голямо въздействие. Снегът започна да засяга по-голямата част на Атина вечерта на 14 февруари, а сутринта на следващия ден вече имаше 25 см сняг в северната част на Атина. Снегът продължи и сутринта на 16-ти се покачи до 60 см, в рамките на 30 часа. До вечерта дори достигна 70 см! Не сме имали толкова много сняг от 1981 г. насам! В по-голямата зона на Атина над 1500 дървета / или клони са се скършили от тежестта и имаше много повреди в електрическата мрежа. Много къщи останаха без електричество до пет дни, а в някои случаи и без вода за 2-3 дни. ”, заявява Ник Нафплиотис, директор на гръцката компания за плодове Greek and Fresh.

Снегът предизвика някои проблеми по отношение на транспорта, обяснява Нафплиотис. „Основният проблем беше в логистиката, тъй като Националният път беше блокиран и Гърция беше„ пресечена“ наполовина: нямаше начин да се пътува от Север на Юг или обратно. От страна на производството, бизнесът не беше засегнат веднага. Въпреки това, поради много ниските температури в цяла Гърция и факта, че преди две седмици температурите бяха положителни до 20 градуса, впоследствие имаше сериозни щети при някои култури “, допълва още той.

Естествено, някои плодове ще бъдат засегнати от тази снежна буря. Според Нафплиотис прасковите и пролетните картофи ще отбележат по-ниско производство през този сезон поради бурята: „Ранните праскови бяха засегнато от измръзване по време на цъфтежа. В резултат на това очакваме да имаме много ограничени количества до средата на юни. За пролетните картофи се изчислява, че скорошната слана е довела до загуба от около 20-25% от ранното производство на открито, което обикновено започва в средата на април и това е основният период на износ. ”

В момента Greek & Fresh работи с дългогодишния си партньор Лабидино по ягодовия сезон, от който се очаква скоро да пристигне първата голяма производствена вълна. Нафплиотис заявява, че неговата компания е оптимист за сезона поради солидно търсене. „Новият сезон на ягодите стартира в края на ноември. Сега наближаваме първата голяма производствена вълна. Има оптимизъм за продажбите, тъй като търсенето непрекъснато е по-голямо от предлагането от края на декември досега. Очакваме по-добър баланс към края на март, тъй като предлагането ще се увеличи, както и наличността от Испания и Италия”, коментира още той.

Предизвикателства в производството за 2021 г.

“Изправени сме пред две големи предизвикателства за предстоящия сезон. Първо, да рестартираме износа на въздушни пратки за нашите клиенти в Азия и Персийския залив, в условията на ограничена наличност на полета и по-високи от обичайните цени на товарни превози. Досега вече сме направили програма за март и сме оптимисти, че ситуацията ще се подобри допълнително през април и май, тъй като търсенето на гръцки ягоди е типично по-високо през този период и обикновено има по-добра наличност на полетите. Друго предизвикателство е да се установи по-пряк бизнес с големи вериги супермаркети. Според мен най-голямото въздействие на Covid върху хранителния бизнес е повишеното значение / роля на каналите за търговия на дребно. Като се има предвид, че все още ситуацията с Covid не е овладяна, супермаркетите ще продължат да играят все по-голяма роля в продажбите на нетрайните продукти”, признава  производителят.

ДКСБТ, потребителска кошница, Agrozona.bg

„Гръцките производители на ягоди стратегически избраха да увеличат производството си с приблизително 15% в сравнение с миналата година и се очаква то да расте по подобен начин и през следващата година. През последните 3-4 години наблюдаваме повишено търсене на гръцки ягоди в цяла Европа, което се дължи на намаленото производство от Испания, не само поради нестабилните метеорологични условия, но и поради преструктурирането на тяхната индустрия към отглеждането на повече меки плодове (боровинки, малини, къпини), отколкото ягоди”, допълва още Нафплиотис.

„Друга причина за увеличеното търсене е, че големите купувачи гледат на Гърция като алтернативен източник на производство, за да се намали рискът от предлагане в светлината на климатичната нестабилност. Тази тенденция се разпростира и върху листните зеленчуци и броколите. Също така през последните 4-5 години Гърция значително реорганизира своята сортова ягодова структура: Camarosa, която преди беше основният сорт за производство (дял от 60-65%), сега е само 6-7%. Сега водещият сорт е Victory, който представлява около 60% от общите насаждения, следван от Fortuna 20-22%. Тези две разновидности са много ценени в световен мащаб и това дава на Гърция производствена база, която е много по-подходяща за износ, отколкото в миналото“, заключва Нафплиотис.

Павлина Георгиева завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. В Аgrozona приоритет са й биологичното земеделие и здравословните храни, розопроизводството, пчеларството, ловът и риболовът.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА