ЕС насърчава украинския бизнес и спъва българския

Кирил Александров
Кирил Александров
7 Минути

Споразумението за асоцииране между Украйна и Евро­пейския съюз и облекчените условия за внос на селско­стопанска продукция от Украйна в Общността вече имат своето силно неблагоприятно отражение върху българ­ските производители. Един от най-засегнатите сектори е производството на растителни масла, разказа за „Агрозона” инж. Марияна Чолакова, изпълнителен директор на Сдружението на производителите на растителни масла и маслопродукти в България.

Споразумението за асоцииране между Украйна и ЕС от 2014 год. съдържа раздел „Дълбока и всеобхватна зона за свободна търговия”. Един от основните моменти в тази глава е премахването на мита и такси при импорт на украинска продукция в ЕС. По същество се отваря ед­ностранно европейският пазар за безмитен внос на сел­скостопанска продукция и продукти от преработката й, коментира Марияна Чолакова.

Същевременно се допуска Украйна да въведе защитни мерки за износ. Например, митото при износ на слънчо­глед от Украйна е в размер на 10% до 2028 г. На практика с това експортно мито украинската държава запазва су­ровината за преработка в страната и изнася само крайни продукти от преработката на слънчогледа – растителни масла и шротове с висока добавена стойност, обръща внимание Чолакова.

В България годишното производство на слънчоглед е между 1,7 и 2 млн. тона, от които значителна част се изна­ся като суровина основно в страните от ЕС. Преработва­телният капацитет на маслодайни култури в страната е 2,8 млн. тона, а се оползотворява едва 35-40% от него. От спо­разумението е засегната и съседна Румъния, която също е голям производител на слънчоглед, посочи специалистът

Неравнопоставеност на пазара

Заради 10%-ното износно мито за слънчогледа сурови­ната в Украйна се купува от преработвателите в страната значително по-евтино, докато нашите преработватели се снабдяват със суровина на международни цени. Така при равностойни производствени разходи крайните цени, с които украинските масла излизат на световните пазари, са по-атрактивни спрямо българските. В резултат про­дажбите за износ на родните производители се понижа­ват осезаемо. За преработвателната кампания 2014/2015 са изнесени 232 хил. тона сурови масла, през следващата кампания износът вече е 167 хил. тона. Спадът в експор­та от своя страна означава не само загуби за производи­телите, но и по-малко приходи за държавната хазна.

Намаленият износ не може да се компенсира с повиша­ване на вътрешните продажби. Българският пазар е огра­ничен по отношение на вътрешно потребление. Средната годишна консумация на човек от населението е между 12 и 14 литра. Вътрешната консумация няма как да бъде увеличена, защото намаляваме като население, покупа­телна способност е ниска, а делът на сивата икономика в производството на храни – висок, обясни Чолакова.

Европейски решения

EСЗащо Европейският съюз предприема действия за ли­берализиране на търговията с Украйна, при положение, че това е в ущърб на нейни страни членки? Една от ос­новните причини е, че в Украйна големи мултинационални компании са изградили мощности за преработка на мас­лодайни култури и имат интерес тези предприятия да ра­ботят, каза Марияна Чолакова.

В допълнение, в началото на юни Европейският парла­мент гласува да се предложат повече търговски отстъпки за Украйна. Марияна Чолакова припомни, че от търгов­ските отстъпки за Украйна пострадаха и други браншове в страната, например родните пчелари, които не успяха да реализират продукцията си, след разрешение за внос на мед от източноевропейската страна.

Парадоксът е, че България е подписала това споразуме­ние, без да е извършен анализ за въздействието му върху българския бизнес, коментира изпълнителният директор на Сдружението. От бранша искат да знаят кой точно е сложил подписа си. „Коя е тази институция, която е подписала,   без да е поискала мнението на бизнеса. Ако ние работим по този начин като държава, пренебрегвайки мнението на националния бизнес, обричаме държавата си.”, възмущава се Марияна Чолакова.

Полезният ход

Целта е сега със засегнатите страни от действието на споразумението – Румъния, Унгария, Франция да се фор­мира единно мнение и да внесе в Европейската комисия искане за намаляване срока на действие на защитното експортно мито в Украйна. Искането на бранша е Украй­на да бъде поставена при равни условия с производите­лите от ЕС. В споразумението е предвидена възможност ежегодно да заседава Комитет, който да разглежда жал­би от страни-членки. „Това обаче е трудният път, далеч по-лесно би било, ако държавните чиновници обсъждат с националния бизнес ползите и вредите на всяко между­народно споразумение в етапа на водене на преговорите и да полагат своите подписи, след като са убедени, че са защитили националните интереси.”, коментира още из­пълнителният директор на Сдружението.

Палмовото масло

Що се отнася до вноса на палмово масло у нас – към него пряко отношение нямат нашите маслари, тъй като пред­назначението му е различно – влага се в млечни, тестени и сладкарски изделия. Импортът на продукта трябва да се разглежда от гледна точка на това дали стоката отговаря на декларираното качество и на нормите за безопасност. Необходим е и сериозен анализ къде и в какво количе­ство се влагат палмовите масла, защото съгласно регла­мента за етикетирането на храните има вече изискване в хранителната стойност да се отбелязва и съдържанието на наситени мастни киселини. Тяхната употреба се препо­ръчва да бъде ограничена, тъй като съдържанието им в палмовото масло е високо – 50%, обяснява специалистът като допълва, че в страната се внасят и частично хидро-генирани палмови масла, които съдържат транс-мастни киселини. Те са с доказан негативен ефект върху човеш­кото здраве, поради което EFSA (Европейският орган за безопасност на храните)ограничава съдържанието им в храни под 2%, посочва Марияна Чолакова

Кирил Александров работи като журналист от 2006-а година. Преди да работи в Agrozona.bg, е бил част от екипите на Агенция "Фокус", сп. Тема и сайта Expressnews.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА