Две германки печелят от крив зарзават

Кирил Александров
Кирил Александров
10 Минути

Картоф с вид на кълбо от възли, морков със сплетени разклонения или крива краставица – такива зеленчуци изглеждат прекалено екстравагантно, за да стоят изложени в супермаркета. В супермаркетите кривите зеленчуци и неугледните плодове се отделят настрана и изхвърляните количества достигат 1/3 от реколтата през годината! Така пренебрегваме богатството от уникални, различни форми и естетически вкусове. Смята се, че нещо не е наред със зеленчуците, които нямат перфектна форма, а не се обръща внимание на това колко много характер има в тях, да не говорим колко са вкусни!

заведение
Заведението в Берлин, където на почит са кривите зеленчуци

Дори европейското законодателство до 2009 г. забраняваше продажбата на грозни зеленчуци. Въпреки, че тази бюрократична безсмислица бе отменена, големите търговски вериги създадоха свои собствени правила за това как да изглеждат зеленчуците, които да продават на своите щандове. Тези правила действат и днес и така за фермерите остана неясно каква продукция искат веригите. Пазарът стана по-сложен и градинарите се принудиха да продават на безценица зеленчуци и плодове, които са напълно годни за консумация, но нямат перфектен външен вид. Малцина успяваха да спечелят от продажбата на натурална продукция.

Бизнес идеята

От неугледната продукция обаче също може да се печели добре, според Лий Бръмсак (30 г.) и Таня Краковски (37 г.) от Берлин. Тяхната идея да приготвят гурме храна с „грозни“ зеленчуци вече е спечелила много поддръжници в Европа и дори вече е превърната в печеливш бизнес. Culinary Misfits, в превод Кулинарни аутсайдери, е кетъринг фирма основана от две дами, дипломирани дизайнери на опаковки за храни. Въпреки че не са професионални готвачи, а любители, те са превърнали в хоби и професия приготвянето на всякакви вкусотии с плодове и зеленчуци, които в Германия се изхвърлят само защото нямат стандартната за пазара форма. В техния магазин-кафене може да се видят зеленчуци със странна форма и всеки стар сорт носи своята собствена история – израз на необятното многообразие, което може да се открие между селото и града. Нашата цел е да спомогнем за създаването на една здравословна и справедлива култура на хранене, която цени продуктите, труда на хората и ресурсите на природата.

грозни
Умението да използваш всеки ресурс е част от успеха на бизнеса

Страховитият външен вид на зеленчуците са истинско вдъхновение за двете дизайнерки, които развиват своята дипломна работа по продуктов дизайн във възможност за бизнес. Сега дамите превръщат „грозните“ зеленчуци в част от невероятно вкусни и леки ястия и закуски, които предлагат на изискани коктейли и празненства. Правят сладка и мармалади, които продават в своето магазинче-кафене. Храната, която приготвят двете дами не се предлага в супермаркети или ресторанти. „Радваме се на всеки новооткрит „аутсайдер“, в който откриваме красота по нов начин. Нямаме желание да се придържаме към еднообразието на стандартните форми, защото искаме да използваме абсолютно цялата реколта!“, казва Лий Бръмсак пред wdr.de.

Различни инициативи

ugly-produce_medium
Кривите зеленчуци имат своя чар

Плодовете и зеленчуците, които използват Лий Бръмсак и Таня Краковски в приготвянето на кетъринга идват от общо 5 фермери в региона на Берлин. На седмица използват между 15 и 150 кг зеленчуци и плодове. „Ние гледаме на селските стопани като на създатели на удоволствия. Те не са само фермери и градинари, а имат важна роля в нашата инициатива.“, казва Бръмсак, „Смятаме, че това е храна, която е дори по-интересна от обикновената, защото не съществува в обикновените супермаркети и ресторанти. Тези зеленчуци са като произведения на изкуството.“ Този подход вдъхновява двете дами да организират работилници за деца, където представят местните, специфични за региона плодове и зеленчуци. След като научи рецепти за готвене с тях, всяко дете може да си вземе картичка с рецептата, която най-много му е харесала. Отделно двете дами са събрали рецепти в кулинарна книга озаглавена „Опитайте вкуса на боклука“, където може да се види как се правят браунита със сос от червена ряпа, карамелизирани репички или морковен сос, например.

Ключът е в естетиката

Идеята за създаването на кетъринг компанията идва, когато двете германки и техни колеги, които купуват „грозна“ фермерска продукция не успяват да я продадат на търговските вериги. „Казваха ни, че клиентите не искат грозни плодове, но това е така, защото те не познават тази продукция.“, обяснява Мориц Глюк, съосновател на Culinary Misfits.

Когато представят идеята си на свои бизнес клиенти, Бръмсак и Краковски срещат одобрение. „Грозните зеленчуци са също толкова вкусни колкото и останалите.“, обяснява Бръмсак, „Работата е там, че ние поднасяме по естетически начин тази продукция на нашите клиенти, вместо например да им кажем „колко сте лоши, като изхвърляте храна.“ Според експерти готвачите биха приели радушно идеята да използват „грозна“, но прясна продукция, защото така или иначе зеленчуците рядко се използват цели така, както им ги доставят в кухнята.

Супермаркетите също догонват тенденцията на устойчивото използване на земеделската продукция просто защото клиентите все повече я търсят, а преди се е смятало, че тя няма да се купува. Сега тези зеленчуци са сред най-бързо разрастващите се сегменти в големите търговски вериги, според Мартин Боумън, координатор на глобалната кампания Feeding the 5000, чиято цел е да намали разхищението на храни.

Според наблюдатели пазаруването на криви зеленчуци е разнообразие за хората, а и те знаят, че правят нещо добро. Освен това тук има място за развихряне на въображението и за създаване на оригинална реклама, според това на какво прилича даден плод или зеленчук.

Тенденцията „красивите отвътре“ завладя пазарите

морков
Перфектният вид не е всичко

Почти 40% от плодовете и зеленчуците, които се произвеждат в света отиват в боклука без дори да достигнат до потребителя, според данни на Световната организация по прехрана към ООН (FAO). В някои части на света това се дължи на факта, че няма ефективни начини за складиране на тази продукция. В Европа причините са предимно „козметични“, заради вида на продукцията. Въпреки, че България е най-бедната в ЕС държава, у нас всеки месец също се изхвърлят тонове земеделска продукция само, защото няма перфектен вид. Това е проблем не само поради излишния боклук, който се създава, а и защото в атмосферата се изхвърлят излишни количества метан. Също така тази храна може да се даде на хора, които наистина се нуждаят от нея, но не могат да си я позволят.

Продажбите на „криви“ плодове и зеленчуци може да бъдат ключ към решаването на тези проблеми, посочват икономисти. Така освен, че земеделската продукция се изразходва напълно, има добри ефекти за човешкото здраве и околната среда.

Добър пазар в Европа

През 2014 г. френската търговска верига Intermarché направи рекламна кампания, в центъра на която бе неугледна фермерска продукция, продавана с до 30% по-ниски цени в сравнение с тези на „по-красивите“ плодове и зеленчуци. Тя толкова много завладя вниманието на обществеността, че броят на посетителите на веригата се повиши с 24%, а грозните плодове и зеленчуци се разпродадоха изцяло. Тогава пет други търговски вериги във Франция последваха примера и направиха свои собствени рекламни кампании. Други вериги в Европа сториха същото – например в Австрия, Германия, Ирландия, Нидерландия и Швейцария, и имаха наистина забележителен успех. Австралийският гигант Woolworths също имаше огромен успех с кампанията си Odd Bunch, в превод Странна сбирщина, като увеличи продажбите си с 40% до 3,6 млн. кг. Същата бе тенденцията и в търговските вериги в Канада.

Чарът на необикновената фермерска продукция обхвана и Великобритания. Голям успех имаше рекламната кампания на готвача Джейми Оливър, който промотира кампанията на търговската верига Asda с мотото „Красиви отвътре“. Клиентите се запалиха и с гордост споделяха в социалните медии смешните плодове и зеленчуци, които си купуваха.

Единственият мащабен пазар, където неугледната, натурална продукция все още не е намерила своето място е САЩ. Това направи впечатление на експертите по хранене, според foodtank.com.

Кирил Александров работи като журналист от 2006-а година. Преди да работи в Agrozona.bg, е бил част от екипите на Агенция "Фокус", сп. Тема и сайта Expressnews.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА