Десислава Танева, министър на земеделието и храните: Наддоговаряме първия прием по подмярка 4.1 с 30 на сто

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
12 Минути

– Министър Танева, вече е одобрена Стратегията за развитие на хидромелиорациите. Кога ще бъде възможно фермерите да инвестират в напояване?

– Министерски съвет одобри Стратегията за развитие в хидромелиоративния сектор на едно от последните си заседания. Този акт беше необходим, за да могат земеделските производители да направят своите инвестиции в системи за напояване и в хидромелиоративна инфраструктура при предстоящия прием по подмярка 4.1. Този втори прием беше индикиран веднага след първия изрично с условието, че ще се направи, когато се допусне възможността за инвестиции в напояването. Приемането на тази стратегия е част от това решение. Когато това стана възможно, включително и след комуникацията с Европейската комисия, на нас ни бяха разрешени инвестиции в хидромелиорации за земеделски стопани. Очаква се приемът на проекти по подмярката да стартира в началото на месец октомври. В това време, което беше близо година, ние сме информирали земеделската общност чрез съответните браншови организации за хода на комуникацията с ЕК и за националните мерки, които следва да предприемат. В този смисъл изненадани няма – всичко е планирано и очаквано.

– На какъв бюджет могат да разчитат земеделските стопани, има ли облекчаване на изискванията към тях?

– Планираме подмярка 4.1 да бъде открита на 10 октомври с целия остатъчен бюджет, който е в размер на 237 млн. евро. Предвидено е да бъдат допустими инвестициите в хидромелиорациите за земеделските стопани. Те трябва да отговарят на ред условия, които са изрично изброени в наредбата за прилагане на подмярка 4.1. Условията, които сме заложили бяха представени на браншовите организации. Това са изисквания, които нашата страна е задължена да изпълнява по различни нормативни актове и регламенти. В този смисъл не мога да кажа, че кандидатстването е опростено. Въпреки съкратените срокове, ние всеки месец сме комуникирали с ЕК за реда, който да бъде приложим, за да бъдат допустими хидромелиорациите, тъй като трябваше да бъдат приети плановете за управление на речните басейни, които все още са в процедура. Тази процедура се води от Министерството на околната среда и водите. Инвестициите, които земеделските стопани биха направили чрез кандидатстване по подмярка 4.1 трябва да отговарят на тези планове. Бяха обсъдени и различните документи, които ще се прилагат. Направили сме ред, който независимо от скъсените срокове ще бъде възможен за кандидатстване.

– Има ли срок, в който трябва да бъдат готови плановете за управление на речните басейни, няма ли опасност забавянето да окаже влияние върху отварянето на подмярка 4.1?

– Отварянето няма да се забави, плановете за управление на речните басейни трябва да влязат в сила в началото на следващата година. Изградените инвестиции трябва да бъдат в съответствие с тях.

– Стана ясно, че се очаква наддоговаряне по 4.1. Може ли малко повече подробности за това.
– Имаме направени анализи въз основа на опита ни от предишния програмен период, във връзка с изпълнението на одобрените проекти и корекцията на разплащанията на изпълнените проекти. Също така имаме подробен анализ за състоянието към момента както на сключените договори по първия прием на 4.1, така и за значителен брой проекти под чертата. Освен това договорите съдържат клаузи за извършване на проверки, които на практика ще започнат през януари. Проектите, които нямат съответния процент изпълнение ще бъдат канселирани и по този начин ще се освобождава бюджет. Наслагвайки всички тези обстоятелства и в името на това, че има изключително висока проектна готовност, а бизнесът има тази необходимост, ние наистина имаме намерение и в момента уточняваме административната процедура да наддоговорим първия прием. Това наддоговаряне ще означава проекти, които в момента са под чертата, да се контрактуват под условие на освободен бюджет от неизпълнените договори в този прием и наложени корекции. Този процент по нашите анализи и критерии е около 30 %. Процедираме в момента това решение, така ще се даде увереност на проектите, които биха влезли в това наддоговаряне, че ще бъдат разплатени, когато се освободи бюджет по този прием. Ние няма да увеличаваме бюджета, а ще го наддоговаряме въз основа на риска от неизпълнението, който е анализиран по практиката от предходния програмен период и от състоянието към момента на договорите, които са контрактувани.

– Вече е известно, че е ревизиран списъкът с приоритетните култури по подмярка 4.1 и някои са извадени от него.

– Всички решения се вземат след анализ на слабостите по прилагане на програмата досега, отчитат се и различни показатели, които прилагайки програмата трябва да постигнем. Това е например заетостта в селските райони, отчитат се и становищата на браншовите организации, както и създаването на брутна добавена стойност в земеделието.
Всички тези критерии говорят, че има проекти на ръба или които са „проектни“ проекти, а не проекти за развитие на конкурентоспособно и устойчиво земеделие. Ресурсът, с който разполагаме по ПРСР не се използва най-ефективно за създаване на конкурентно земеделие, генериращо брутна добавена стойност и заетост. Всичко това ни провокира да предлагаме различни промени. При обвързаната подкрепа наскоро показахме подробно разчетите и те ясно сочеха какви решения трябва да се вземат. Когато фактите говорят ние трябва да се съобразяваме с тях, за да изпълним основната философия на подпомагането в земеделието. Да има определени типове проекти на ръба или по буквата на правилата, които не изпълняват всички критерии. Затова са предложени промени.

– Но все пак вътрешното потребление на повечето от извадените култури не е задоволено с родна продукция.

– Тези култури остават за подпомагане, но не са приоритетни. Просто няма да получат предимство. Освен това настоящият прием по 4.1 ще бъде отворен и с други условия, за които се споразумяхме с браншовите организации още след анализа на първия прием. Това са по-нисък максимален размер на проект, по-нисък интензитет с натрупване. Всичко това говори, че ще се генерира бюджет, който ще задоволи повече на брой земеделски стопани. Това говори, че шанса за подкрепа и на неприоритетни култури или дейности е значително по-висок.

– Какви са целите на новия Поземлен кодекс, по който се работи в МЗХ и кога ще бъде готов?

– Изработването на Поземлен кодекс е една много амбициозна задача в нашата програма, с която влязохме в управление. Кодексът на земята има за цел да регулира и урежда поземлените обществени отношения в страната така, че земеделската земя да се управлява като ценен природен ресурс. Този кодекс следва да уреди тези обществени отношения в посока запазване интереса на собственика, запазване на националните интереси, както и запазване на интересите и гарантиране на устойчивостта в земеползването с цел дългосрочни инвестиции в поземлените ресурси и високоефективно земеделие. И , разбира се, условия, в които този природен ресурс ще съхрани своите качества.
Този поземлен кодекс трябва и да улесни процесите на комасация. Ние не можем да сменим изцяло подхода. Той може да бъде само доброволен, но държавата трябва да направи така, че процесът да бъде улеснен.
В момента сме на половината от процеса – изготвили сме подробен и детайлен анализ на поземлените отношения у нас и в страни от Европейския съюз. Правим това, защото следва да гарантираме националния интерес. Нашия режим в никакъв случай не следва да бъде различен от другите страни. Работата ни наистина е много задълбочена, голямо предизвикателство е. Поставили сме си срок до края на годината да я приключим. Надявам се да го спазим, но тук не е важна бързината. Важна е работата в най-висока степен на задълбоченост и намиране на подход, който гарантира националния интерес. След като сме готови с проекта, първо ще направим ново обсъждане с всички заинтересовани страни и чак тогава ще преминем към съответна законова процедура. Това е акт, който е от изключителен национален интерес, защото това ще хармонизира правилата за управление за един важен природен ресурс. Правила, които трябва да защитят собствениците, трябва да защитят и ползвателите и най-вече националните интереси на страната като ресурс, който генерира доходи и осигурява храната на обществото.

– Предвижда ли се въвеждане на данък върху земята и как ще се уреди въпросът с придобиването на земи от чужденци?

– Кодексът за земята няма да предвижда какъвто и да е било данък. По отношение на чужденците – към момента не мога да кажа каква ще бъде регулацията, но тя ще бъде такава, каквато е в страните, с които сме на общия европейски пазар. Когато оперираме на единен пазар, при свободно движение на стоки и капитали, ние трябва да имаме единен режим на всичко, в противен случай се предопределя една неравнопоставеност, която в крайна сметка се отразява в различния доход, който генерира съответната нация.

– Малко сме уязвими по този въпрос, знаем, че има процедура срещу нашата страна?

– Все още нямаме наказателна процедура, но има проучване по член 3а от Закона за ползването и собствеността на земеделските земи, а ние сме отговорили на ЕК. И ако не изпълним техните препоръки, те могат да решат да започнат наказателна процедура, това е тяхно право. Отговорили сме, че в единния кодекс, който готвим, тази тема ще има регулация. Каква ще е тя – предмет на обществено обсъждане, но пак казвам, че ще е в синхрон с регулациите, каквито съществуват и другаде. Всичко е въпрос на защита и регулация. Не трябва да разглеждаме Европейската комисия като някакъв наказателен орган. Няма нищо страшно да започне наказателна процедура. В България малко се гледа на тези наказателни процедури по различен начин – все едно ние сме най-грешната страна. Да, понякога говорим и за пропуски, но в други случаи тези наказателни процедури са предмет на защита на национален интерес и е въпрос на управленско решение какво ще отстояваме в нейния ход. Аз лично не се притеснявам от тази наказателна процедура, ако тя стартира.

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА