„Да сме живи, да сме здрави, голямо имане да бъде“

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
10 Минути

Коледа е, за да сме заедно. Коледа е, за да благодарим – че има здраве в дома ни и хляб на трапезата. Да сме благодарни, че земята превръща семената в класове, сънцето ги напълни със сила, а дъждът им вдъхна живот.

Коледните празници имат дълбоко ритуални корени. И макар днес технологизацията и модернизацията да са променили до голяма степен разбиранията ни, все още стотици хиляди семейства у нас приготвят постни ястия за Бъдни вечер. За традициите и обредите, преплетени в корените ни, пред „Агрозона“ разказа Маргарита Миланова, уредник на Етнографския музей в Силистра, защото „Добруджа, по думите на един известен български етнограф, представлява в умален модел в етнографско отношение почти половин България.“, каза Миланова.

Никой не е по-голям от хляба

Подготовката за Рождество Христово започва от 24-и декември, т.нар. Малка Коледа. Приготовленията за празника се изразяват основно в правене на хлябовете. Задължително всяка домакиня в миналото е приготвяла няколко хляба. „Хлябът е на почит в цяла България“, категорична е Миланова. Специално за Коледа се месят Богова пита (Боговица)и краваи за коледарите. През цялото време, докато меси, стопанката задължително е празнично облечена и нарича: „Да сме живи, да сме здрави, голямо имане да бъде“.

В някои населени места Боговицата се прави със специфична украса. От тесто се оформя кръг, който символизира хармана, а после и хомот, и рало. Вечерта се махат хомотът и ралото, остава само харманът. В кръга се изсипва част от вареното жито, останало обикновено от вечерята на Бъдни вечер, и така питата се слага пред иконата. Коледните и коледарските пити и краваи са от квасен хляб. В него няма мая и мазнина, ползват се само квас, брашно, сол и вода. В краваите по средата се оставя дупка, където по-късно се слага китка за здраве или се пускат пари за коледарите.

На деня преди Коледа мъжете колят прасето. По вътрешните му органи се гадае каква ще бъде зимата – за земеделеца е много важно дали ще има сняг. Ако по далака има натрупана сланина, снежната покривка ще е дебела и ще пази посевите от измръзване.

През това време девойките се събирали по 4-5 в някоя къща и изработвали венците за коледарите от захар на бучки, сушени плодове – основно сливи, тъй като са най-лесни за прикрепване върху тънка липова кора.  Отделно, всяка мома изработвала тайно китка за любимия си момък. В някои села в китката се влага и наниз от мъниста, нанизан на косъм от конска опашка.

Празник ли е – да е вкусен

salamiПразничната вечеря за Бъдни вечер започва да се приготвя от рано. Задължително под софрата се слага слама – за да подсигури плодородието. На софрата се поставят много ястия – от всичко, което е родила земята, за да бъде и следващата година благодатна.  Броят на ястията трябва да е нечетен, но е позволено да са 12 – колкото са Апостолите. Освен Боговицата и вареното жито, се слагат още сушени плодове. Вечерята се кади, за да се пречисти. Докато се слага на масата храната, отново се нарича за здраве.

В някои населени места, като Алфатар, например, се слага от всичко на трапезата в платнена торбичка и стопанката го прибира. Рано на пролет я дава на съпруга си, когато излезе да сее. Мъжът заравя храната в земята, за да я нахрани и да има сила тя да даде голяма реколта.

Бъдникът – отпадналата традиция

Традиция, която обаче отдавна е отпаднала от бита на българите, е обичаят, свързан с бъдника. За него източниците са само литературни, каза уредникът на музея. Традицията спира в Добруджа, а и в цялата страна, в средата или края на 19.век. За нея е трябвало млад мъж да отсече здраво дърво – дъб, бук или круша. Тръгвайки към гората да отсече дървото, той не говори с никого. Вярвало се, че ако говори, зли мисли могат да му бъдат предадени. Избирало се право дърво, мъжът трябвало да е обърнат на изток и да „захрани“ дървото с трохи хляб. Според обичая дървото трябвало да падне на нечетен пореден замах с брадвата. У дома в него се правел отвор, който се пълнел с вино, масло и тамян. Стопанката го увивала с ленено платно и то ставало бъдник, който трябвало цяла нощ да поддържа огъня в огнището.  Смятало се, че угасне ли огънят, угасват живота и щастието.

Семейни развлечения

Сядайки на трапезата, досато чака коледарите, семейството се развлича като гадае.  Гадаенето ставало като различни семена – царевица и жито, се хвърляли в огъня. Колкото повече пукали, толкова по-здрави щели да бъдат членовете на семейството. Имало и едно задължително правило – ако някой се нуждае от нещо, което не е на масата, ставал само най-възрастният член на семейството и ходел наведен, за да са приведени от плод и посевите.

Маргарита Миланова разказва, че бял хляб нашенецът е ядял само по големи празници – по Коледа, Иванов, Йордановден, Великден. В ежедневието пшеничното брашно било смесвано с ръжено, ечемично, дори царевично, за да има бяло за празниците.

С песни срещу злото

Преди коледаритеи преди да се стъмни, домовете обикаляли малки деца между 8 и 10 години. Облечени празнично, със сопи в ръце, те посещавали домовете и приемали като дар от домакинята празнични гевречета. Според обичая стопанката на дома е приготвила сито със семена – царевица, жито, ечемик. Децата удрят с пръчките по семената и казват „Хоцам, боцам, коладе, дай ми, бабо, кравайче“. Семената са неразривно свързани с посланието за берекет на следващата година.

Чаканите гости

Ако селото е голямо, коледарите се делили на няколко групи, всяка от тях имала водач – женен мъж, който трябвало да знае наричанията, песните. Подготовката на коледарските групи започва с началото на постите – 5 дни след Архангеловден. Към коледарите се прикрепвала и няколко малки момчета – 12-14 г., т.нар. котки – те обикаляли домовете преди коледарите и започвяли да мяукат, за да предупредят, че идват коледарите. Коледари не ходели само в дома на съгрешилите пред обществото селяни. Това било голямо наказание, тъй като коледарите носят здраве и берекет и били дълго чакани гости. Дарявали им се пешкири, хляб, пари, стопанинът ги черпел с вино. Момите им давали китки, а момата, която си е харесала ерген, му подавала специално приготвено букетче.

В Добруджа има и друг обичай, това са игри, последващи коледарските – бразая. Характерен  е за селата по река Дунав. Бразаерите правят маска – върху колове премятали цветно чергило. Под шарения плат влизал ерген – във всяка къща играел различен мъж в зависимост от това кой харесва девойката в дома. Бразаерът трябвало да играе, докато бащата не го спрял, а за да става весело,стопанинът често отивал при добитъка и нарочно се бавел, за да остави момъка да докаже издръжливостта си.

От пост към мръвка

grilled-steak-1343744-mКогато минат коледарите през дома, вече може да се отговява. Преди това не е разрешено да се яде храна от животински произход. От постите били освободени само бременните и болните. Започнели ли постите, се прибирали дори съдовете, в които се готвело блажно. На Никулден се разрешава консумацията на риба.

След постите се ходи на църква, взема се причастие и се вярва, че душата на постилия се е пречистила от грехове.Любопитното е, че в Добруджа, дори след като са минали коледарите, не се отговява веднага със свинско месо. Масово това се случвало с врабчета, тъй като те се хранят само със семенца и се смятало, че са „чисти гадинки“. Имало и символично послание – хората да са здрави, да хвъркат като птичета. Със събирането на врабците се занимавали децата. Седмица-две преди празника правели специални капани от две керемиди, между които слагали зрънца.

Поради исторически причини в Северна България имало и коледни обичаи, свързани с румънските традиции. Сред тях е обичаят стява, който е близък до коледуването, свързан е отново с игри и песни. Постепенно обаче тези обичаи отпаднали след 40-те години.

Всъщност много от българските традиции също отпадат. Днес дори месенето на хляб не се прави във всеки дом. А именно предаването на уменията от поколение на поколение, приемствеността на знанието за народа и обичаите, е това, което ще съхрани духа ни във все по-материалния свят, в който живеем.

bb08a90b4c769f369267602ff7e4ad88619d48e4be9bbe1e68pimgpsh_fullsize_distrТекстът е публикуван в

декемврийския брой

на сп. “Агрозона”.

Още любопитни материали

четете в изданието.

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА