Българските превозвачи готови на протест, ако правителството върне „златния гьол”

Лилия Александрова
Лилия Александрова
5 Минути

Българските превозвачи изпратиха „Отворено писмо на съюзите от автомобилния транспорт” до премиера Бойко Борисов и до министрите Ивайло Московски и Десислава Танева, в което заявиха намерение за блокади по границите, ако държавата върне въпросната такса. Превозвачите припомниха, че дезинфекционните пунктове по турската граница са били въведени в интерес на частни интереси, които допълнително са оскъпявали българските и международните превози и личните пътувания на гражданите и припомнят, че приходите от “златния гьол” със съмнителна течност не са отивали в бюджета на държавата.

Животновъдите пък обявиха, че „Златният гьол“ е една възможност земеделие, птицевъдство и животновъдство да не пострадат от пренасяне на епидемични огнища на шап и „син език”.

Превозвачите припомнят, че дезинфекционните пунктове по турската граница са били въведени в частен интерес, което допълнително оскъпява българските и международните превози и личните пътувания на гражданите и припомнят, че приходите от “златния гьол” със съмнителна течност не са отивали в бюджета на държавата.

Председателят на Сдружението на българските превозвачи Асен Въжелиев заяви, че единственият, който ще спечели от връщането на такса „златен гьол” е фирмата, която стои зад него. Според него тази такса е въведена само за да се събират пари от частна фирма. Той обясни, че често е пътувал през турската граница и през зимата въпросното място за дезинфекция замръзва, но таксите продължават да се събират. Въжелиев посочи, че никъде в Европа няма нещо подобно като т.нар. такса „златен гьол” и също така, че държавата няма никаква полза от връщането на таксата за дезинфекция на турската граница. Във връзка с опасенията на животновъдите той коментира, че в момента няма нито шап, нито други епидемии, официално обявени. Въжелиев подчерта, че ако таксата бъде върната, управителният съвет на СМП ще се събере и ще реши какви действия да предприеме. Той допълни, че ще се вземат крайни мерки, за да се предотврати връщането на „златния гьол”, което би засегнало превозвачите.

Ангел Траков, председател на УС на Съюза на международните превозвачи заяви, че имат подозрения за подготвяне на платени протести, които искат връщането на таксата за дезинфекция.

Той припомни, че са положили много усилия за премахването на таксата, която е била голяма тежест за българския превозвач. „Тези пари не влизаха в бюджета, а в частна фирма и това е ясно на всеки”, коментира още той. Според него въпросната дезинфекционна такса е била наистина съмнителна. Той определи „златния гьол” като една “мръсна локва”, през която се е минавало на границата. По думите му, подобно действие би направило българските превозвачи неконкурентоспособни.

Младен Трайков, управител на транспортна фирма „Трайков Транс” изрази мнение, че процедурата по дезинфекция на превозните средства на Българо-турската граница е търговски трик, който задоволява частни интереси. Той обясни, че на всяка граница има доктори, които през определени моменти, когато се появи някаква болест, преценяват има ли опасност или не. По думите на Трайков, определени лица имат огромни интереси тази такса да съществува. На въпрос приблизително с колко се оскъпяват превозите, след заплащане на таксата, той отговори, че за 1 месец фирмата ще загуби около 2400 лева, което се равнява на заплатата на двама служители. Той отбеляза, че въпросът е поставян пред министъра на транспорта и пред заместник-министъра, но никой не чува българските превозвачи. Според него България става за смях в очите на всички с начина на работа по границата.

Илия Костурски, собственик на транспортна фирма коментира, че таксата за дезинфекция на Българо-турската граница е рекет за бизнеса. Относно възможните действия, които трябва превозвачите да смятат да предприемат срещу връщането на процедурата по дезинфекция, той заяви, че биха протестирали в рамките на закона. Според него сумата от 30 лева за дезинфекция на Българо-турската граница, не е била защитена като разходна норма. По думите му, най-големият парадокс е, че това съоръжение и начина му на функциониране са кръгла нула.

Източник: Агенция Фокус

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА