Оля Антонова: „Един от най-големите активи в една фирма са служителите“

Агрозона
Агрозона
11 Минути

Кризата с работната ръка в земеделието е много голяма, тя все повече се дискутира и обхваща всички региони на България, казва пред „Агрозона“ Оля Антонова, която заедно със съпруга си Борис Георгиев и семейството му произвеждат малиново вино. Съпругът й е технолог на малиновия еликсир, свекърът й се занимава със земеделие, а самата тя допринася и с натрупания  опит в областта на маркетинга и рекламата.

Семейството отглежда био малини в Искърското дефиле, насаждението е на площ от 95 дка и от самото начало е биосертифицирано. „Хората, с които работим ние, са с нас шеста-седма година. Имаме семейства, които са идвали, когато снахите им са били бременни, сега вече децата си играят с моето дете. От толкова години те се връщат всяка и всяка година.“, разказва Оля Антонова. Според нея кризата с работната ръка в земеделието не е много по-различна от кризата с работната ръка в останалите бизнес сектори. „Тази криза не е защото няма хора – хора има и за бизнеса, и за земеделието“, категорична е тя и посочва, че на тях вероятно обаче не им се предлагат условия, които да ги стимулират да работят.

Гости или работници – разлика няма

_DSC0146
Оля Антонова казва, че за семейния бизнес, от който е част, не е необходима „форма на робовладелство“, за да бъдат успешни, въпреки че земеделието е много неблагоприятен сектор – една градушка може да унищожи реколтата. „Въпросът е, че все по-малко бизнеси осъзнават, че един от най-големите активи в една фирма са служителите“ , казва Оля. Тя продължава, че за нея е изключително важно какво ядат берачите им, къде са настанени. Специално наемат готвач, който да приготвя храна само за работниците в продължение на един месец. Той от своя страна готви по предварително изготвено меню, съобразено с жегата по време на беритбената кампания и с нуждите на организма. Хората са от сутрин до вечер на 40 градуса и ние съобазяваме кога им трябва въглехидратен прием, кога им трябват повече протени, казва дамата и допълва: „Това, което готвим за работниците, е това, което ние самите ядем.“ Малиноберачите имали в менюто си разнообразие от скари, супи и яхнии. „Дали са дошли гости в нашия дом или са работници, които ще берат нашата продукция, за нас няма никаква разлика.“, казва Оля Антонова. Идея, която води производителите, е Fair Trade – чист продукт, чисти съставки, честен и справедливо заплатен труд. Принципът е доста популярен в чужбина, но у нас тепърва набира разпознаваемост. Терминът означава, че трябва да можеш да гарантираш, че на нито един човек не са били нарушени правата, не е използван детски труд за създаването на продукта. Важно е да знаеш, че изключително хуманно си дал работа на хора, без по какъвто и да е начин да си нарушил правата им, казва Оля. Тя допълва, че принципът Fair Trade е изключително разпространен при кафетата и шоколадите, защото там, по думите й, става въпрос за истинско робство.

Снимка: Lomovera
Снимка: Lomovera

Трябва генерално да се преосмисли отношението към пазара на труда

Оля посочва, че доброто отношение към работниците е важно не само защото в продължение на един месец работодатели и работници са рамо до рамо всеки ден години наред, но и защото от работата им зависи пряко суровината, която ще бъде вложена в малиновото вино. Дали плодчето ще бъде откъснато зелено или точно в момента, в който е узряло, е от значение за качеството на крайния продукт, коментира Антонова. „Когато човекът е добре стимулиран и си обича работата, иска да ти даде най-доброто, защото вече не чувства, че работи за теб, а че всички сте едно.“, казва тя. Факт е, че ние работим с малцинства като всички други, но за нас това не са хора, които са по-различни от нас, и не мисля, че отношението трябва да е по-различно, категорична е производителката. По думите й трябва генерално да се преосмисли отношението към пазара на труда и към работната ръка, особено в момент на криза, в какъвто са сега много земеделци.

За работата без пари

Все повече се развиват платформите за търсене и предлагане на неплатени стажове, интересното е, че има млади и образовани чужденци, които търсят възможност да дойдат да работят у нас, казва Оля Антонова. Ангажиментът на човека, който осигурява заетостта в този случай, е да подсигури храна и подслон. „Аз не бих посмяла по такъв начин да обезценя работата на някого. Ако ще се прави нещо доброволческо, то според мен трябва да се прави за благотворителност“, коментира дамата и продължава, че при положение, че има производство и продуктът се продава, е абсолютно недопустимо да вземеш някого, който да работи безплатно.  За мен това е много неуважително и неморално, споделя Оля.

100% естествено

Оля Антонова разказва, че от 10 г. от малините се произвежда вино, първоначално плодът е бил в съотношение 1:1 с мерло, което всяка година се избира специално, за да се комбинира добре с червените плодове. През последните няколко години изборът се спира на виното от Брестовица. От около 4 години на пазара е и продукт, който съдържа единствено малиново вино. „Това е напитка, която е направена от 100% ферментирал плод. И двете вина нямат добавени сокове, добавени есенции, напълно естествени са.“, обяснява Антонова.

Семейство Георгиеви отглежда био малини от 14 години, а от 10 произвежда вина от плода. Освен като чисто малиново вино, марката „Трастена“ го предлага и в комбинация с мерло, като през последните няколко години изборът им за мерло е в региона на Брестовица. „И двете вина нямат добавени сокове, добавени есенции, напълно естествени са.“, обяснява Антонова.

Снимка: Lomovera
Снимка: Lomovera

Българският пазар е изключително стойностен

Развитието на производството достига и до нов продукт – „нещо леко, нискоалкохолно, плодово, искахме да е пенливо, да е с по-малко калории и много хубава опаковка“. Той се произвежда в чужбина за българската марка.  Оля разказва, че семейството е търсело качество в производството. Така стигат до Австрия. „Това всъщност е първият продукт за българска марка, който е направен в чужбина. Обикновено ишлеметата от чужбина се правят в България, но в нашия случай искахме да намерим качество.“, посочва Оля Антонова. Въпреки че се произвежда далеч, напитката не само се предлага у нас, но е насочена изцяло към българския пазар, който по думите на Оля е изключително стойностен. Тя категорично не се съгласява с твърденията от колеги и потребители, че пазарът в страната нямал потенциал и отбелязва, че българинът е много чувствителен към това, което пазарува и консумира: „Фактът, че 10 г. сме в бизнеса с плодово вино показва, че българският потребител е отворен и към малко по-нетрадиционните продукти.“

Като решаващ фактор за потреблението на плодовото вино дамата посочва младите хора, които били и основни потребители на малиновото вино. При малиновите продукти обаче имало и елемент на носталгия, тъй като в района на Берковица по време на комунизма се правело много малиново вино от огромни малинови насаждения. С падането на комунизма обаче това производство замира. Затова и част от клиентите са възрастни хора, които купуват вино от малини, за да си спомнят за младостта. „Този тип клиенти ни накара да вярваме, че възраждаме нещо, което е изчезнало, че възстановяваме традиция.“

БГ малини пътуват в Западна Европа

Тъй като плодовете имат биосертификат и са с високо качество, намират реализация и на пазара на плодове. Оля Антонова казва, че шоково замразени, част от тях се изнасят за Белгия и Холандия.  В тези страни имало голямо търсене на био продукция. У нас не се продават, заради високата си цена. И въпреки че спрямо конвенционалния плод струват значително повече, през 2017 г. цените са били много ниски, макар малините да са от плодовете с малка трайност и по-трудно съхранение.

Снимка: Lomovera Продуктът е бутиков, производството не е в голямо количество и съответно за сега малиновото вино се предлага в специализирани магазини за вино, както и в специализирани био магазини. Тези обекти вече са много, хората лесно могат да открият продукта и предлагането успява да отговори на търсенето. Освен това философията на производителите е, че ако някой продава продукта и реализира печалба от него, „на нас много ни се иска да е семейство точно като нас“. Оля казва, че се радва, когато при тях отиде семейство, каже, че сега стартира бизнеса си и предложи сътрудничество, защото по думите й и те така са започнали и знаят, че началото е трудно. Ето защо на първо място за семейството, което произвежда малиново вино, винаги ще са семейните формати и малките магазинчета, които освен всичко са и основата на икономиката, на малкия и среден бизнес.
Снимка: Lomovera     Продуктът е бутиков, производството не е в голямо количество и съответно за сега малиновото вино се предлага в специализирани магазини за вино, както и в специализирани био магазини. Тези обекти вече са много, хората лесно могат да открият продукта и предлагането успява да отговори на търсенето. Освен това философията на производителите е, че ако някой продава продукта и реализира печалба от него, „на нас много ни се иска да е семейство точно като нас“. Оля казва, че се радва, когато при тях отиде семейство, каже, че сега стартира бизнеса си и предложи сътрудничество, защото по думите й и те така са започнали и знаят, че началото е трудно. Ето защо на първо място за семейството, което произвежда малиново вино, винаги ще са семейните формати и малките магазинчета, които освен всичко са и основата на икономиката, на малкия и среден бизнес.

Анета Стефанова

Снимките са предоставени на Агрозона за публикация от Оля Антонова

Avatar photo
Автор: Агрозона
Agrozona.bg e информационен сайт, който представя последните новини и анализи в сектор „Земеделие”, Хранително-вкусовата промишленост и предприемачество в селските райони. Тук ще откриете полезна информация, свързана с възможностите за национално и европейско финансиране на българските фермери, промени в българското и европейското законодателство и тенденциите в селското стопанство в България, Европейския съюз и по света.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА