Новата инициатива “Сподели България” има за цел да рекламира страната ни като дестинация за винен, кулинарен и културно-исторически туризъм. Инициативата е съвместна на Министерството на земеделието, храните и горите и туристичестото министерство. Днес министърът на земеделието Румен Порожанов и министърът на туризма Николина Ангелкова представиха проекта. Към момента са определени 12 примерни дестинации, които обаче не са окончателни, а база, която подлежи на обсъждане, стана ясно от думите на Николина Ангелкова. За да бъдат включени в инициативата, дестинациите трябва да имат поне една винарна с условия за дегустация и да имат силни кулинарни традиции.
Винените и кулинарните дестинации са важни за българските производители, те ще насърчат родното производство и ще дадат възможност българските вина да достигнат до повече потребители, коментира Румен Порожанов. Той припомни, че винопроизводството у нас има хилядолетни традиции, а през последните години нараства броят на новите винарни в страната. Често край тях има хотели и ресторанти, които да обслужват туристите. “Искам да отбележа, че Министерството на земеделието, храните и горите винаги се е стремяло да съхрани производството на автентични наши продукти по традиционни рецепти.”, каза Румен Порожанов и посочи, че активното участие в Европейските схеми за качество, които включват продукти със защитени наименования, е един от начините за съхраняване производството на автентични продукти. Порожанов каза още, че министерството насърчава производителите да се сдружават и да защитават продуктите си. България е на осмо място в ЕС по продукти със защитени наименования благодарение както на защитените си храни, така най-вече на вината, които са 54. Повече за храните с европейска защита четете в ноемврийския брой на сп. “Агрозона”.
“Важно е виното и кулинарията да бъдат включени в туризма”, коментира министър Ангелкова и посочи, че целта е да се насочат повече туристи към вътрешната част на страната. Тя даде пример, че дестинациите, които към момента се рекламират от Министерството на туризма отчитат с 50% ръст в посещенията.
“Този проект е заразен със сигурност, че ще успее”, коментира изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по лозата и виното. Той посочи, че родният лозаро-винарски бранш е изключително модерен, а България се нарежда сред световните лидери във винопроизводството, сортовете и вината, оценени на световни дегустационни конкурси.
На събитието присъства и делегация от Китай като съветникът по търговско-икономически въпроси на Китайската народна република коментира, че за 2016 г. 1,72 млрд. литра е била консумацията на вино в Китай, която е възлизала на 2,3 млрд. щатски долара. Вносът от България обаче все още е малко, коментира той.
Кметът на Банско Георги Икономов от своя страна коментира, че добрият туризъм не може да се прави без добра храна и добро вино, но все още има спорове с Агенцията по храните във връзка с това, че не се дава по-голяма свобода на производството на местни храни и те почти не могат да се предлагат в механи и ресторанти.
Дванадесетте дестинации към момента са:
- долината на река Места
- Западна Тракия
- Розовата долина и Средна гора
- Източна Тракия
- района на Сакар
- Златия (Северозападна България)
- Мизия
- Добруджа и Северното Черноморие
- Южното Черноморие
- Старите столици
- Източни Родопи
Броят на дестинациите не е избран случайно, а съответства на броя на месеците в годината. Предложенията за дестинации ще бъдат публикувани в сайтовете на двете министерства, ще премине процес на обществено обсъждане и ще се проведат 6 кръгли маса с представители на бранша, на бизнеса и на общини. Очаква се до средата на следващата година да бъдат финализирани дестинациите.