Етикетите на храните на българския пазар ще бъдат по-четливи и ще дават полезна и лесно достъпна информация за съдържанието на продукта. Това ще стане с влизането от 13-ти декември 2014 г. на Регламент 1169/2011 за етикетирането на храните в ЕС.
По-голямата част от изискванията в действащото европейско законодателство са включени в Регламент 1169/2011, защото са доказали своята полезност, каза проф. Йордан Гогов пред „Агрозона“. Той обясни, че има също нови елементи, които са резултат от исканията на потребителски и браншови организации. Такъв пример е въвеждането на задължителни изисквания за минималния размер на шрифта. При етикети, където най-голямата повърхност е над 80 cm2 размерът на шрифта трябва да е по-голям или равен на 1.2 мм. При етикети с размер на най-голямата повърхнос под 80 cm2 изискването е шрифтът да бъде не по-малък или равен на 0.9 мм. По отношение на вида на шрифта няма специално изисквания, достатъчно е да е четлив и опростен.
Второто изискване е етикетът да е написан на разбираем език, без сложни термини, или ако има такива, да бъдат обяснени на достъпен език.
На трето място е важно да се обозначава ясно наличието на вещества или продукти с алергенно действие или предизвикващи непоносимост (например глутен). В съдържанието на храната трябва да бъдат изброени всички съставки в низходящ ред на теглото в съответствие рецептурата за нейното производство. Съставките предизвикващи алергии трябва задължително да се обозначени с оформление, което ги отличава ясно от другите съставки чрез шрифт, стил или цвят на фона.
Друго задължително изискване е да се посочи страната на произход, за определени категории храни. Остават досегашните изисквания според регламентите, уреждащи етикетирането на някои видове месо. ЕК има намерение обаче да разшири тези изисквания и за други храни като: мляко, в т. ч. и мляко като съставка на млечни продукти, преработени храни, продукти с една съставка и съставки, които представляват над 50% от дадената храна.
Въпреки, че новите изисквания влизат в сила през декември тази година, тяхната целесъобразност все още не е официално установена от Европейската комисия. Затова до 13-ти декември 2014 г. Комисията трябва да изготви доклад за целесъобразността на тези предложения, и да го представи на Европейския парламент.
„Изпълнението на Регламент № 1169/2011 може да не е лесно, но такива правила са необходими на единния европейски пазар“, убеден е проф. Гогов и отбелязва, че напоследък бизнесът се активизира особено и отчита своята отговорност за обективно информиране на потребителя.
Лилия Александрова