Закон от 2016 г. на път да унищожи земеделската авиация

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
5 Минути

На 12 март, в Деня на авиатора, страната ни отбеляза цели 68 години от създаването на селскостопанска авиация. Сектор, който през годините безспорно е служел като повод за гордост и хвалби пред чужденците. Десетилетия наред асовете на земеделските самолети у нас са водещи в света с внушителен авиопарк и екип от пилоти и техници. Тази година обаче  датата задава повратна точка, водеща към западането на поредния символ на гордост. Земеделската авиация е поела по пътя на изчезването и са нужни спешни мерки, за да продължи да я има.

Z_37_Aplicando_2

„Може да кажем, че този вид дейност  е ликвидиран тотално“, коментира пред нас Стоян Георгиев, председател на Асоциацията на собствениците на летателни апарати с тегло до 5700 кг.   Първите стъпки към краха започват още от края на 90-те години и през миналата година вече вървят към своя край. „2016 година се разписа закон, който окончателно ни ликвидира – Закона за защита на растенията. Той спря дейността ни. Има директива на ЕК, в която се казва, че пръскането по въздушен начин е опасно и трябва да се забрани. В същото време обаче работата на авиацията не се спира по никакъв начин. Всяка държава решава за себе си как да разпише директивата и по какъв начин да я приложи. У нас се допускат няколко варианта за въздушно пръскане, но те минават през толкова бюрократична процедура, че в крайна сметка никой не заявява искания за извършването на подобна дейност. На места в страната чиновническата некомпетентност дори просто отпраща земеделците, заявявайки им, че е забранено пръскането. Като цяло процедурата е такава, че който желае да ползва услугата, трябва да подава един куп заявления, да се определят разрешимите площи и в крайна сметка до самата авиация не достигат клиенти“.

На много летища самолетите все още на са излитали

_DSC0936

И за да докажат тромавостта на тази процедура на помощ идват фактите – от началото на тази година голяма част от летищата не са видяли нито един полет, съобщава Стоян Георгиев. В момента собствениците се чудят къде да продадат машините си. Досега например за всяко последващо пръскане стопанинът просто информираше контролните органи. Сега обаче за всяко една такава дейност той трябва да подава документи поотделно и да плаща такса. „Решението дали ще се пръска се взима чисто субективно. Няма критерии, според които да се избират местата“.

Демонизираният имидж

„В медиите се създаде такъв имидж на пръскащите самолети, че ако един от тях излети веднага започват да се подават сигнали за нередности на телефон 112, пожарна и полиция. Работата ни е демонизирана“.

005

На практика в момента почти никоя от базите не осъществява дейност. “Аз нямам нито една навъртяна минута във въздуха от миналата година, откакто въведоха новия закон. В началото за кратък период издаваха разрешения, но сега не се дава почти на никой, така че ние нямаме клиенти. В България има останали поне още десетина бази за ССА, но всички изнемогват. Съкращава се персоналът и не се поддържат техниките, защото това струва пари, а ние не правим такива“, разказва Георгиев.

Последните мохикани

„Агрозона“ потърси и други „ветерани“ от стопанската ни авиация. В село Баховица, Плевенско, се намира единственото летище за авиационно пръскане у нас, получило европейски сертификат за дейността си. На място се срещнахме с пилотите Веселин Николов и Борислав Баксанов, съсобственици на летището.  Те ни увериха, че дейността им съвсем скоро ще приключи, ако не се вземат мерки от държавата и не се промени Закона за защита на растенията. И при тях дейността е сведена до минимум. За тази година не са обработили почти никаква земя, а през силни сезони са  достигали до 200 хил. дка.

SANY1781

И двамата споделят, че проблемите им са започнали от пчеларите. „Създаде се масова психоза при тях, която ни прави по-черни от дявола. Ние спазваме всички законови точки – като на 500 м от вододайна зона и населени места не се пръска, уведомяваме пчеларите задължително преди това. Разликата между нас и наземната техника е, че там просто решаваш, отиваш и пръскаш. Никой не контролира процеса, докато в авиацията има редица ограничения и процедури.  Ние всъщност не извършваме нищо против пчелите – не ги тровим, пазим ги, спазваме пръскания до 11 часа и се съобразяваме с редица дадености“.

 

 

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА