С 30% поскъпна домашната лютеница за година

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

Приготвянето на домашна зимнина обикновено стартира през септември, когато по пазарите се очаква спад в цените на традиционния зарзават, като домати, чушки, патладжани, моркови, зеле и други, но не и тази година.

Ако сте решили да приготвяте в топлите дни на септември домашна лютеница, то със сигурност ще се изненадате от сметката, която ще трябва да платите на пазара. Заради лошото време тази година – през пролетта студове и дъждове, а през лятото горещини и суша, българските чушки не се продават на миналогодишните цени. На местните борси пък производителите казват, че чушките тази година са с ниско качество, не са така месести и вкусни, и бързо ще свършат. Повечето търговци пък започват да продават македонски пипер, казват още производителите.

В рецептата за лютеница обикновено освен червен пипер има и домати, често кромид лук, моркови и дори патладжани по желание. Ако сметнем, че най-големи количества се слагат от пипера, доматите и морковите, то тогава сметката ви със сигурност ще набъбне с около 1/3 спрямо предишната година.

На пазара червен пипер за тази седмица се търгува на едро за около 1,69-1,70 лв./кг, цена, която е с 40 ст по-висока от миналогодишната, което се равнява на увеличение от над 30%, сочи справка в Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ). На пазара и по магазините червените чушки се продават задължително над 2 лв.

Морковите на едро пък се продават с близо 30 ст. повече спрямо 2020 г, когато килограм от кореноплодите се търгуваше за около 67-70 ст. Днес сметката за 1 кг моркови сочи цена на едро около 94-95 ст., което е ръст с над 40%.

На практика и полските домати бележат скок в цената на пазара. Ако през 2020 г килограм се е продавал за около 1,20 лв, то днес етикетът сочи близо 1,60 лв./кг. Тук ръстът е от над 30%.

Простата сметка показва, че при увеличение от над 30% на суровините за производство на домашната лютеница, бурканчето вече излиза със себестойност в пъти над продаваната в магазина.

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
ЕТИКЕТИ:
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама