Украйна забавя реализацията на слънчогледово масло, ще бъде ли шанс това за България?

Несигурността по отношение на продължаването на износа на украински селскостопански продукти по море отново практически парализира външната търговия
През първата половина на 2022/23 стопанска година Украйна реализира около 69% от експортния потенциал на пазара на слънчоглед и 63% от пазара на слънчогледово масло, съобщи Светлана Купреева, анализатор на пазара на маслодайни семена в UkrAgroConsult, информира Агропортал.уа.
„Сега потенциалът на индустрията за масло и мазнини остава стабилен дори като се вземе предвид намаляването на капацитета за преработка. Несигурността по отношение на продължаването на износа на украински селскостопански продукти по море отново практически парализира външната търговия, което може да се отрази неблагоприятно на работата на заводите за слънчогледово масло и да доведе до намаляване на обемите на преработка до минимум след високи темпове“, отбеляза експертът.
Важен вътрешен фактор, влияещ върху работата на маслодайната индустрия, според нея е изтичането на суровини за износ. Въпросът за регулиране на износа на слънчоглед на законодателно ниво вече е повдигнат в Украйна.
„От страна на ключовите световни вносители — Индия и Китай — през 2022/23 стопанска година се очаква търсенето да се възстанови за всички видове основни растителни масла (палмово, соево, слънчогледово), с изключение на вноса на соево масло в Индия (- 25%)“, прогнозира експертът.
Нестабилната ситуация в Украйна води до преориентиране на пазарите на слънчогледово масло:
- конкуренцията между Украйна и Русия се засилва на пазарите на Китай и Индия, където Украйна остава ключов доставчик, докато Русия увеличава експортните доставки;
- нараства износът на слънчогледово масло от България, Румъния, Турция, Аржентина.
„Въпреки всички трудности и особености на настоящия сезон, потенциалът на украинския пазар на растителни масла може да бъде напълно реализиран“, прогнозира Светлана Купреева.