Украйна може да измести Сърбия и Полша от пазара на замразени малини

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
4 Минути

Родното производство също страда заради дъмпинговата цена на плодовете

Украйна наскоро направи огромна крачка към превръщането си в световен лидер в износа на замразени малини. През последните пет сезона обемът на износа на замразени малини от Украйна се е увеличил 3,1 пъти, тоест годишно се е увеличил средно с 40-45%. През същото време световният лидер Сърбия намали нетния си износ на тези продукти с 35%, а Полша с 26%, съобщава EastFruit.

Както отбелязва Андрий Ярмак, икономист в инвестиционния отдел на Организацията по прехрана и земеделие на ООН (ФАО), преди 10 години Украйна практически не изнасяше замразени малини, а европейският пазар, а и световният пазар, всъщност бяха доминиран от две държави – Сърбия и Полша. По-малко от 1% от общия износ на Сърбия и Полша е изнесен от Украйна, което не се отразява по никакъв начин на пазара.

„Въпреки това още през 2018 г. Украйна беше забелязана, въпреки че дори тогава обемите на износа не бяха сравними с това, което изнасяха лидерите – само около 5% от общия им обем. В края на сезон 2022/23 обаче износът на малини от Украйна вече надхвърли 50% от износа на Сърбия и 43% от общия износ на замразени малини на Полша. Подчертавам думата „общо“, защото почти 37% от износа на малини от Полша е реекспорт, главно украински малини. Следователно, ако вземем предвид нетния износ, тогава Украйна се е доближила доста до Полша по отношение на обема“, добавя експертът.

В същото време той отбелязва отрицателната страна на такъв растеж, защото суровините се изнасят на ниски цени.

„Ако индустрията инвестираше поне минимални средства в маркетинг и разработване на продукти, можеше да продава малини за износ на почти двойно по-висока цена. С други думи, сега Украйна всъщност дава около 100 милиона долара на други страни, предимно на Полша, когато изнася малини, въпреки че може да създаде нови работни места и рязко да увеличи рентабилността на индустрията, като инвестира в подобрения и маркетинг!“ – подчертава Андрей Ярмак.

Той отбелязва, че много компании сега, по очевидни причини, не бързат да инвестират заради частичната окупация на страната, както и заради липсата на работна ръка.

„Очакваме появата на оптични линии за сортиране на замразени горски плодове в страната и увеличаване на усилията за насърчаване на износа на висококачествени замразени продукти на пазарите на САЩ, Канада, Япония и други страни по света, които плащат 2-3 пъти повече за малини от Полша. Ако Полша забрани вноса на пресни и замразени малини от Украйна, тогава това само ще помогне на украинската индустрия – защото производителите ще трябва да инвестират в качество и маркетинг. Това означава, че Украйна ще има допълнителни 100 милиона долара приходи от износ, които могат да бъдат реинвестирани в по-нататъшно разширяване на производството и замразяване на малини“, казва Андрей Ярмак.

Украинският износ на малини влияе и върху българските производители, оплакват се от Българската асоциация на малинопроизводителите. Ниската цена и големите количества, които бяха изнесени през пролетта на тази година, сринаха стойността на плодовете до 1,50 евро за замразена и пакетирана малина, казват още оттам.

 

 

ЕТИКЕТИ:
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА