“Ценовите разлики между алкохола в България и този в други европейски страни не са зареди различно качество, а поради акциза”. Това каза Ралица Скорчева от Асоциацията на производителите и вносителите на спиртни напитки в България. След силно дискутираната тема за двойния стандарт при храните, сега експерти започват да сравнява дали има разлики между спиртните напитки, които се продават в България и в Западна Европа. Освен това Скорчева подчерта, че у нас започват да “изчезват” алкохолните напитки, чиито бутилки са с дозатори. Това е ясен белег, че страната ни вече е извън списъка с страни произвеждащи фалшив алкохол.
Изчислиха, че изхвърляме по 100 кг храна годишно
По повод съмнения относно качеството на алкохола в България екип на Нова направи експеримент. Една и съща бутилка уиски и водка закупени в България и в Германия. След лабораторни анализи се оказва, че уискито у нас е по-малко отлежало. Останалите показатели са с незначителни разлики. При същият експеримент с водка не е открит двоен стандарт. При цените разминаването е 3-4 лв., като в Германия е по-високата цена.
Припомняме, че наскоро министърът на околната среда и водите Нено Димов представи пред Съвета по околна среда на Европейския съюз в Люксембург информационна нота от името на българската, полската и словашката делегации за необходимостта от приемане на мерки на ниво ЕС за справяне със замърсяването на въздуха от очаквания внос на употребявани автомобили от страни членки с висок стандарт към държави с по-ниска покупателна способност на населението след забраната за използването на такива автомобили в някои европейски градове.
Инициативата за предприемане на мерки на европейско ниво по този проблем, освен от съвносителите Полша и Словакия, беше подкрепена от Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Румъния и Унгария.
„Темата за двойните стандарти беше широко обсъждана през последните месеци. В първоначалния си обхват тя се отнасяше само до качеството и стандартите на хранителните продукти. Притеснение буди обстоятелството, че този подход намира отражение и в други области, които също имат пряко отношение както към здравето на хората, така и към околната среда“, заяви министър Димов пред колегите си от Съвета.
Министър Димов посочи, че все по-голям брой градове в Западна Европа въвеждат забрани за движение на дизелови автомобили поради завишените им вредни емисии. В резултат вече е факт напливът на употребявани автомобили от държави членки с високи средни доходи на глава от населението към такива с ниски. Това създава риска и от т.нар. „вътрешно изтичане на въглерод“ в рамките на транспортния сектор на Съюза, подчерта министър Димов.