Световни производители на храни залагат все повече на устойчивото развитие

Златко Златков
Златко Златков
6 Минути

Целите за устойчивото развитие и строгото сертифициране все повече се превръщат в новата норма за водещи производители на храни и напитки в целия свят. Мултинационална компания-гигант Unilever, например отново е дадена като пример, като лидер на устойчивостта в сектора за храни и напитки за четиринадесета поредна година от Dow Jones. “До 2020 г. ние ще сме източник на 100% от нашите устойчиви селскостопански суровини”, потвърди Карън Хамилтън, вицепрезидент на Unilever. “Продължаваме да отбелязваме добър напредък. През 2010 г. 14% от всички наши селскостопански суровини са с устойчив произход. Това увеличение стига до 24% в края на 2011 г.”, каза тя пред делегати от Устойчивост по веригата на хранителните доставки.

 Unilever вярва, че селското и горското стопанство са с най-голям принос за емисиите на парникови газове в световен мащаб и следователно са потенциално основните двигатели на изменението на климата. Около 50% от суровините, използвани от компанията идват от ферми или гори. За палмово масло, Unilever се ангажира да закупи всички изисквания от сертифицирани устойчиви източници до 2015 г. От края на миналата година те са постигнали около 64% от тази цел, по-голямата част от тази сертификати са на GreenPalm. Опаковането привлича подобни амбициозни цели. “Около 60% от хартията и картоните идват от устойчиво сертифицирани гори или от рециклиран материал в края на 2011 г.”, каза Хамилтън.

Чаят е другия сектор, за който виждаме значителни ползи от устойчивост. До 2015 Unilever има за цел всички пакетчета чай на Lipton да бъдат сертифицирани от Rainforest Alliance. “До 2020 г. всичкият чай на Unilever, включително и насипен чай, ще бъде от устойчиви източници. 57% от нашия чай Lipton съдържа устойчив чай в края на 2011. Като цяло, 28% от чая, закупен от всички наши марки е с произход от фермите на Rainforest Alliance”, заяви Хамилтън. 37% от какаото, което се използва за сладоледите Magnum е сертифицирано от Rainforest Alliance миналата година. Компанията също така обучава фермерите си в по-устойчиви методи за отглеждане на чай в Кения, Руанда, Шри Ланка, Индонезия и Турция, и подобно и какаовите земеделски производители в Западна Африка.

Около 25% от зеленчуците и билките, закупени от Unilever до края на миналата година са от устойчиви източници. През 2011 г. компанията стартира обновена версия на Quickfire, инструмент за проверка, който помага на доставчиците да преценят дали техните практики отговарят на изискванията на Кодекса за устойчиво земеделие. Това сега се използва от повече от половината от компаниите за доставка на плодове и зеленчуци. Някои продукти се оказват по-голямо предизвикателство. Само 8% от соевото масло на Unilever  през 2011 г. е от устойчиви източници. За миналата година само 1% от тръстиковата захар на Unilever е от устойчиви източници, но тогава последва присъедияване към асоциацията на производителите Bonsucro, за да се подпомогне увеличаването на тази цифра. Unilever се снабдява за първи път с устойчиво отглеждана рапица през 2011 г., съставляваща около 5% от използваната. Това идва като резултат от пилотно проучване в Германия, което започва през 2009 г. Но в момента нито едно от използваните слънчогледови масла не е сертифицирано като устойчиво.

 Сертифициране

В Европа всички ключови стоки като захар, какао, кафе, ванилия и банани, използвани в сладоледената крем база на Unilever за Бен&Джери, както и за други марки са приведени като участници в справедливата търговия още през миналата година, но този процес в САЩ е по-труден и е вероятно ще бъде завършен през следващата година. Дори и така от края на 2011г. около 10% от всички тези продукти са от устойчиво произхождащи млечни продукти. Междувременно, шоколадът, сладкарските изделия, напитките и храните за домашни любимци, произвеждани от Mars също имат за цел да набавят 100% от какато и рибата от устойчиво сертифицирани източници до 2020 г., както и кафе на зърна до 2013 г., и черен чай и палмово масло до 2015, сподели глобалния директор по устойчивост Кейт Уайли.

Във Великобритания, компании като Premier Foods и Kelly’s Ice Cream в Корнуол работят за постигането на много по-високи оценки за устойчиво развитие по отношение на производството. Premier Foods, например, са провели петгодишно проучване за канадската червена пшеница в 450 ферми във Великобритания заради хляба Hovis и са постиганали добри резултати, с по-високо качество, каза Иън Боуълс, оглавяващ групата на Корпоративната социална отговорност. “Първоначално имахме въпроси, свързани с качеството на тази култура, която се прехвърля от Канада, но ние платихме премия заради по-ниските добиви и сега тази пшеница е обхваната от схемата за осигуряване на земеделието във Великобритания, за да се гарантира пълна проследяемост”, добави той. Базираното в Северен Йоркшир Kelly’s Ice Cream, се превърна в първото дружество в Обединеното кралство, което успя да получи разрешение за постигане на ниско ниво на въздействие на околната среда, при което е разрешено да има само един тон отпадъци на ден.

Източник : Agra Europe

Златко Златков администрира agrozona.bg между 2012 и 2015 година. В неговия профил ще откриете някои публикации на нашите автори в този период сред които Светлана Трифоновска, Марта Йонкова, Анета Стефанова, Диляна Хараланова, Лилия Александрова, Петър Лазов, Георги Джендов и други

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА