Първият прием по мярката „Популяризиране в трети държави“ от Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор 2019 – 2023 г. за 2020 г. ще бъде отворен от днес до 31 март 2020 г., а не както бе обявено по-рано – до 6 март. Вместо досегашните 50 %, бенефициентите ще получат до 60 % европейско финансиране за промотиране на вино на пазарите извън държавите – членки на ЕС. Промяната се дължи на изменение на европейското законодателство от февруари тази година, като спешна мярка за противодействие на увеличените вносни мита върху вина от Съюза в САЩ и възникващите от тях последствия за международната търговия с вино като цяло.
От по-високия размер на европейско финансиране ще могат да се възползват всички кандидати, чиито проектни предложения са подадени и одобрени в срок от 12 месеца, считано от трети април.
По мярката се промотират вина със защитено наименование за произход (ЗНП), защитено географско указание (ЗГУ) и сортови вина без ЗНП/ЗГУ. При новите условия, в случай че кандидатите изберат да визуализират търговски марки и/или да промотират сортови вина без ЗНП/ЗГУ, те ще имат право на финансиране от ЕС в размер до 60 % от стойността на промоционалните им проекти и ще трябва да осигурят едва 40 % собствено финансиране. Ако кандидатите промотират само вина със ЗНП или ЗГУ без техните търговски марки, ще могат да получат до 60 % европейско финансиране и до 20 % национално съфинансиране, като се запазва досегашният размер на самоучастие от 20%.
Допустими бенефициенти са търговски дружества, чиито приходи от лозаро-винарска дейност през последните 2 години надвишават 50% от общите им приходи. За подпомагане имат право да кандидатстват още организации на производители на лозаро-винарски продукти, асоциации на организации на производители на лозаро-винарски продукти, междупрофесионални организации по Закона за виното и спиртните напитки, държавни органи и институции, чиято дейност е свързана с насърчаване на бизнеса, както и професионални организации, работещи основно в лозаро-винарския сектор.
Срокът за изпълнение на промоционалните проекти е от 1 до 3 години от датата на сключване на договора с ДФ „Земеделие“. Максималната стойност на едно проектно предложение за търговските дружества е до 1 млн. лв. Проектите на останалите допустими кандидати могат да достигат до 4 млн. лв.
Дейностите, които се подпомагат по мярката, включват участия в международни изложения, демонстрации в търговски обекти, организиране на посещения на мероприятия, фестивали, винени туристически дестинации и дегустации в България. Помощ може да бъде отпусната и за организиране на бизнес срещи, работни срещи, продуктови дегустации, тематични вечери и кулинарни училища, като условието е те да бъдат проведени паралелно с изложенията и демонстрациите в търговските обекти. Фонд „Земеделие“ ще финансира и рекламни материали като брошури, папки, химикали, USB стикове, дизайн на уебсайт, както и разходи за реклама в печатни издания.