След проучване: Само 2 от 11 храни с разлика у нас и в чужбина

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

В 2 от 11 продукта, обект на изследване за качеството на храните, закупени от различни европейски страни и България, се регистрират значителни разлики в показателите, обявиха от Комисията за защита на потребителите (КЗП) след като приключи проекта „Комплекс от мерки за установяване на нелоялни търговски практики 811238 – CONC-CPC-2017 България“, финансиран от Програмата на Европейския съюз за потребителите (2014-2020). Двата продукта представляват консерви с грах и царевица. В други 4 продукта (масло, шоколад, шоколадови бонбони, риба тон) експертите са регистрирали минимални и несъществени за качеството разминавания, а при 5 продукта, сред които зехтин, спагети и три вида алкохол, не се установяват статистически доказуеми различия.

Продуктите са закупени от Гърция, Португалия, Унгария, Испания, Германия и на аналозите им от търговската мрежа в България.

Продуктите са изследвани по няколко показателя, сред които мазнини, включително наситени, протеини, въглехидрати, включително захари, хлориди (сол), влакнини (фибри), калкулиране на енергийна стойност на храните,  съдържание на етилов алкохол, метанол и висши алкохоли – само при спиртни напитки, санитарна микробиология – при млечни продукти.

„Първият най-важен извод е, че по линия безопасност на храните и напитките няма никакво съмнение, че това което се продава на българския пазар, както и в останалата част на Европейския съюз, е безопасно съгласно въведените стандарти. На второ място, също толкова важно по значение, виждаме, че понятието „двоен стандарт“ изведнъж придобива малко по-различна окраска, ако изобщо можем да говорим за такъв. Най-малкото става ясно, че такъв няма по оста Изток-Запад“. Това коментира председателят на КЗП Димитър Маргаритов.

Според него обаче би трябвало да се въведе дефиниция в законодателството на понятието „съществена разлика“, да се обясни какво представлява и да се сложат граници, ако трябва по продуктови групи. „И когато такава е налице, това категорично да бъде признато за нелоялна търговска практика и този, който го прави, да бъде санкциониран. Ако той желае – след като му е известно, че има такива съществени разлики в продуктите, които продава на различните пазари, да ги запази, защото има някакви други аргументи – например, вкусови предпочитания, което също е доста субективна категория, той трябва да отбележи това върху опаковката, да регистрира друга търговска марка на продукта или да го представи като разновидност, но да е ясно за потребителите какъв точно е продуктът“, каза още Маргаритов.

 

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама