Ще бъде ли светът отново такъв, какъвто го познаваме?

Павлина Георгиева
Павлина Георгиева
6 Минути

Търговците на дребно, преработвателите на месо и секторът на хранителните услуги ще трябва да прекроят структурата си след глобалната пандемия с COVID-19

След пандемията с коронавирус глобалната месна промишленост ще трябва да се изправи пред нова реалност. Пазарите ще прекроят новите навици на потребление, което ще тества способността на производителите да се адаптират. Китай, например, бързо се насочи към онлайн доставките, за да отговори на потребностите на потребителите.
Премиум продуктите, доставени от преработвателите в областта на хранителните услуги, вече са засегнати от ограничителните мерки, наложени на някои пазари, засегнати от огнището. Почти 150 страни по целия свят са изпитали твърдостта, внесена от тези „пандемични времена“.

Много от тях наложиха драстични мерки за ограничаване на разпространението на вируса, а някои канали за продажба бяха затворени.

В края на 2019 г., преди ситуацията на COVID-19 в Китай, Нан-Дирк Мълдър, експерт от животновъдния сектор представи прогнозата си за домашни птици в ЕС. Според него сегментът на премиум продуктите е щял да нарасне на пазара на ЕС с по-голямо съотношение на растеж в развиващите се икономики.

Необходимата промяна в навиците                                                                                                                   

След като пандемията COVID-19 достигна Европа, прогнозата се промени драстично. “Говорим за бързи промени в навиците на потребителите да купуват. Всичко е насочено към търговията на дребно в повечето страни. Работим по сценарии, следвайки примерите на италианския и испанския пазар, но нямаме времеви хоризонт, който да прогнозираме кога и как това ще се отрази на хранително-вкусовата промишленост. Да, в момента сме свидетели на увеличение на продажбите на големите търговци на дребно с храни поради затварянето на хранителните услуги. Трудно е да се каже обаче как тенденцията ще се отрази на нашия бизнес. Понякога се чудя дали светът ще бъде такъв, какъвто го познаваме”, споделя Джордж Бадеску, ръководител на румънската асоциация на търговците на дребно, AMRCR. В сектора на доставките има решения, които могат да смекчат някои от въздействията за производителите, но ще бъде трудно. Някои от производителите вече обявиха, че се фокусират върху производството, за да отговорят на увеличеното търсене от вътрешните си пазари и отлагат пускането на нови продукти на пазара.

Последиците за търговци и производители

Новата ревизирана перспектива на Rabobank говори за нарушени пазари и за средни и тежки въздействия за търговците и производителите. „По отношение на пазарите, ние очакваме повече потребление на домашни птици и по-големи продажби на нетрайни птичи продукти. Проблемите с наличността на труда и логистиката, като тези, които оказват влияние върху разпределението, вероятно ще засегнат предлагането през следващите месеци. Коронавирусът ще повлияе и на глобалното предлагане на домашни суровини като фуражни добавки и ветеринарномедицински продукти, поради прекъсвания при китайски и други доставчици “, коментира Нан-Дирк Мълдър, старши световен специалист по животински протеин.

Нестабилни месни пазари
Променящите се икономически и пазарни условия, донесени от коронавируса, ще окажат значително въздействие върху световния пазар на животински протеини през 2020 г. Тази година глобалната търговия ще се сблъска с по-голяма нестабилност, като ще бъдат засегнати както дестинациите и произхода, така и цените. Вероятно е общите обеми да бъдат засегнати временно и търговията в крайна сметка трябва да се повлияе от проблемите на местното снабдяване, свързани с коронавирус, АЧС и инфлуенца по птиците. Най-големите проблеми, свързани с коронавируса, ще бъдат потенциалните шокове в търсенето и предлагането, предизвикани от карантинни и логистични проблеми и временни промени в потребителското търсене към потребление у дома, нетрайни продукти и др. Тъй като това може да повлияе на търсенето и предлагането, той има потенциал да повлияе и на световните пазари за домашни птици, както и на цените.

Средна консумация на месо в ЕС е 82,6 килограма – двойно по-голяма от останалата част на земното кълбо

Някои от тези промени се наблюдават от месарите, които са принудени да се адаптират към нова пазарна реалност. “Време е за бурен пазар. Ние имаме кланица / хранителни стоки и много от нашите клиенти работят в хранителната индустрия. Този оборот в момента е нулев. Оборотът към нашите клиенти на дребно за сметка на това е много добър, но цените се променят всеки ден. Принудени сме да търсим нов тип потребител и да отговаряме на неговите искания “, споделя Рейджер Евърс, собственик и основател на компания за месо от Elspeet, Холандия, в интервю за EuroMeat News.

Това вероятно ще се промени, тъй като хората са принудени да живеят вътре в къщите си поради карантината. И така, истинският въпрос е какво ще остане от това, след като ситуацията с пандемията премине? Дали светът ни ще бъде същият?

 

Павлина Георгиева завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. В Аgrozona приоритет са й биологичното земеделие и здравословните храни, розопроизводството, пчеларството, ловът и риболовът.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама