До момента Румъния има защитени девет хранителни продукти и два други, които са свързани предимно с месо, мляко и рибни продукти. Всякакви други селскостопански продукти обаче като сено и вълна например могат да бъдат вписани в регистъра на ЕС за географски указания и системи за качество. Тази възможност се отнася също така за цветя и декоративни растения.
Двама румънски производители на цветя, които отглеждат местни сортове мушкато и тубероза вече са започнали стъпките за получаване на европейска защита, съобщава земеделският консултант по географски указания и европейските фондове Йонуц Диаконеаса.
Досега на европейско ниво само две цветя се ползват от защитено географско указание – розата Szoregi от Унгария и нежната азалия от Белгия. По случай празникът на туберозата – 7 август, производителите на красивото цвете ще представят спецификациите и ще предадат документацията за кандидатстване в Министерството на земеделието в Букурещ. Фестивалът на туберозата тази година ще се проведе през уикенда на 7-8 август , в румънското село Хогилаг.
Сертифицирането и регистрацията като защитено географско указание (ЗГУ) е кулминацията на признаването на качеството на даден продукт в международен план. “Ползите от официалното признаване на продуктите със ЗГУ са множество – бързо добиване на известност, медийно отразяване, доверие на купувачите в закупуването на сертифициран продукт, както и специални национални и европейски мерки за финансиране, особено за системи за качество “, добавя земеделският консултант.
Зад признаването на мушкатото пък стои Елена Зойка, предприемач, влюбена в цветята, с бизнес, стартирал от 100 кв.м фамилна оранжерия, където баби, дядовци и родители са отглеждали цветя, за да си допълнят доходите. Тя счита, че румънските продукти от повече подотрасли на селското стопанство, “с промоция, сертифициране на качеството и постоянство” могат да заемат своето място на конкурентния пазар на Европейския съюз и извън него.
Оранжериите Алма произвеждат 500 000 саксии за цветя годишно, разполагат с около 20 служители, като в момента мушкатото представлява 40% от продукцията, но с потенциал за растеж до 60%. Площитеще достигнат един хектар в края на тази година, уточнява Зойка за AGERPRES .
“Присъстваме с нашите продукти във всички канали на продажби – в модерната, традиционна търговия на дребно, но също така и в собствените и онлайн магазините. Износът на тези продукти е следващото ниво на бизнес, което имаме за цел. Разглеждаме някои целеви пазари и знаем, че ще бъдем рамо до рамо с конкуренцията, идваща от германския, унгарския и холандския пазар“, казва Зойка.
Предприемачът заявява, че цялата инвестиция надхвърля 1,5 милиона евро и е направена от собствени средства, тъй като румънското цветарство не се е възползвало от програми за финансиране за развитието на този сектор.
„От гледна точка на достъпните помощни средства, цялата инвестиция е направена от собствени средства. Надяваме се че за следващия период да има програми и за цветарството, защото вярваме в потенциала и развитието на този сектор. Имаме няколко примера, които трябва да разгледаме – Холандия, Германия и Унгария “, коментира тя.