Разходи за храна: Повишена бедност и по-обмислени избори на европейците в магазините

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
5 Минути

Покачващите се цени на храните и недостигът им тревожат повечето европейски потребители, според ново проучване. Почти половината от анкетираните смятат, че тези разходи са несправедливо разпределени на континента.

С наближаването на празничния сезон европейските потребители намаляват разходите за храна, за да се справят с недостига и растящите цени, според проучване сред 5000 души в 10 европейски страни.

Данните показват, че повечето потребители смятат, че войната в Украйна е довела до по-високи цени на храните в Европа. Мнозина посочват неравномерното разпределение на тези разходи и на печалбите, извлечени от войната от тези индустрии.

„Почти половината вярват, че тези разходи са разпределени несправедливо, като 48% от респондентите смятат, че войната е позволила на търговците на дребно и производителите на храни да направят повече печалби “, се казва в изявление на изследователите, цитирани от EURACTIV. 

Проучването е проведено от консорциум от европейски университети, ръководен от университета в Орхус и с подкрепата на Европейския институт за иновации и технологии (EIT Food).

По-рано тази година Oxfam International съобщи, че състоянието на милиардерите, занимаващи се с храни и енергия, е нараснало с повече от 400 милиарда евро или 453 милиарда долара от 2020 г. насам. милиард долара печалба на всеки два дни.тенденции, храни, Agrozona.bg

Големи международни финансови и хранителни организации призоваха за спешни и координирани действия за продоволствената сигурност в светлината на войната в Украйна.

Продуктите, чиито цени според потребителите са се повишили най-много, са животински продукти, като червено месо (55%), риба (52%) и млечни продукти (51%).

Проучването разкрива, че почти четирима от десет потребители (37%) купуват по-малко червено месо, докато една трета от тях купуват по-малко риба и птиче месо (по 33%).

Други „пестеливи поведения“ , открити от изследователите, преминават към по-евтини марки и магазини, за да продължат да пълнят пазарската количка.

Въпреки това, според проучването, някои потребители избират напълно да се откажат от някои продукти от диетата си. Това се отнася главно за готови ястия (12%) – например готови ястия и алкохолни напитки (10%).

Повишена бедност и „по-обмислени“ избори

През 2021 г. 7,3% от общото население на ЕС не е можело да си позволи да яде храна с месо, риба или вегетариански еквивалент през ден, според Safe Food Advocacy Europe.

В допълнение, изследвания от европейските университети установиха, че нарастващите цени на храните са подтикнали потребителите да направят „по-обмислен“ избор при покупка .

С други думи, повече от половината от анкетираните казват, че проверяват цените повече, отколкото преди пандемията, докато четирима от десет казват, че правят по-малко непланирани покупки. Това представлява увеличение съответно с 35% и 26% от 2020 г.

Клаус Грюнерт, професор в университета в Орхус, се надява, че мерките, които се вземат трябва да отговорят адекватно на нарастващите притеснения на потребителите от стремителното покачване на цените на храните.

Този проект следва проучване, проведено през 2020 г., което разкри, че ограничаващите мерки, свързани с Covid-19, вероятно ще доведат до трайни поведенчески промени в консумацията на храна.

„Нека не забравяме, че за по-малко заможните домакинства простото адаптиране на поведението им при закупуване на храни няма да е достатъчно “, обясни Камил Перин, старши служител по хранителната политика в Бюрото на европейските съюзи на потребителите (BEUC).

Според нея тези домакинства трябва да бъдат подкрепени с адекватни социални политики по време на кризата в цената на живота.

„Супермаркетите също играят роля, например като гарантират, че икономичните асортименти са налични там, където потребителите имат най-голяма нужда от тях “, продължи тя.

Етикетите също играят съществена роля в поведението на потребителите, тъй като проучването разкрива, че почти четирима от десет купувачи ги използват по-често, за да сравняват продукти.

Като цяло тенденцията в Европа показва, че повечето потребители са адаптирали навиците си за покупка. Те обръщат повече внимание на цените на храните или правят „внимателни избори“ , като например проверка на етикетите или търсене на „иновации в храните“ . 

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама