Ситуацията с коронавируса се отразява както на всеки друг, така и на пазара на пчелни продукти. Наличието на продукция, при липсата на реализация, създават предизвикателство пред сектора. Основен проблем за производителите е невъзможността да реализират продукти на едро и за износ, поради логистичните предизвикателства, възникнали като резултат от мерките за ограничаване на разпространението на вируса.
Опитът на българските пчелари
„При нас основният проблем се осъществява в това, че не можем да изпълним сделки за продажба на едро, които са готвени за износ, тъй като транспортът се обърка и купувачите се въздържат, изчакват да отмине ситуацията с коронавируса и не купуват в момента. Ние имаме непродаден мед още от 2018 година, от 2019 година също, представете си какво ще стане с меда, който изкараме тази година.“, коментира Стефан Стефанов, пчелар от 37 години, производител на мед и пчелни продукти и собственик на фабрика за преработването им.
„Като се поспря малко и вътрешната търговия изведнъж се усети, че и нашите продукти са по- търсени.“, споделя Стефан. Това са продукти като мед, прополисови тинктури, прашец, пчелно млечице и други. Потребителите особено ги предпочитат в комбинация с джинджифил като мощен имуностимулант.
Условия за работа
Работниците в пчелина на Стефанов не са проблем, защото са постоянни. През годините той е създал екип, с който работи и не разчита на случайни хора. За нормалното протичане на работния процес са взети необходимите предпазни мерки. Работата по кошерите се осъществява на открито на полето, използват се предпазни средства, маски и се спазва дистанция. В предприятието също са взети същите мерки, като не се допускат и външни лица на територията му.