Пробутват ни имитиращи продукти под името кашкавал

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
3 Минути

Пробутват ни имитиращи продукти под наименованието кашкавал. Това показва изследване, проведено от „Активни потребители“. От там са изследвали 10 марки кашкавал в ценовия диапазон 9-12 лв./кг. Оказва се, че две от тях използват палмово масло, добавено в продукта, който е представен като кашкавала. „Те не са обозначени правилно, вложена е хидрогенирана растителна мазнина, която не е посочена никъде. Това е в пълен разрез със законите“, каза за „Агрозона“ Богомил Николов, председател на „Активни потребители“.

kashkaval

„Фокусирахме се върху малки фирми с по-ниски цени, защото се предполага, че там е по-голяма вероятността за влошено качество. Освен двете фирми, които обявяват фалшив продукт за кашкавал при другите няма законови нарушения. Все пак обаче трябва да кажем, че качеството е влошено. Масово продуктите са незрели. Водното съдържание е завишено за сметка на сухото, което води до повече въглехидрати в продукта. Това създава предположения за влагането на нишесте в кашкавала. Самия кашкавал има въглехидрати, но в процеса на зреене те намаляват драстично. Причината може да е или незреене или добавяне на нишесте“, каза Богомил Николов.

 Изследването показва още, че при 60% (6 от 10) марки отсъства напълно или част от задължителната според Регламент 1169 хранителна информация. Там където има декларирани стойности за белтък, мазнини и въглехидрати те не са верни. Сумарно 73% от задължителната хранителна информация на етикетите отсъства или е неточна, каза Николов.

1

 При 70% от фирмите сухото вещество в кашкавала е по-малко от стойността залегнала в БДС (56 %).

 При съдържанието на съставки се оказва, че при белтъка – този показател не е стандартизиран в БДС, но въз основа на опита натрупан в индустрията е известно, че белтъчното съдържание трябва да бъде не по-малко от 21%. Само в една от търговските марки то е по-ниско. Този на пръв поглед добър резултат обаче може да се дължи не на спазване на правилната технология, а на влагането на обезмаслено сухо мляко и/или концентриран млечен (суроватъчен) протеин.

Съдържанието на мазнини според БДС трябва да е не по-малко от 45% от сухото вещество. При 40% търговски марки стойностите са по-ниски от изискваното в стандарта.

 От Асоциацията посочват, че през 2016 година млекопреработвателни предприятия са внесли поне 12 000 тона палмово олио, според анализ на Центъра за икономически изследвания в селското стопанство. Всичко това сме изяли под формата на сирене, кисело мляко, кашкавал, банички и др. През последните години тестовете на Активни потребители няколко пъти регистрираха имитации на “млечни” продукти. Такива продукти откри и Агенцията по храните.

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА