Преработватели: Сиренето и киселото мляко с европейска защита няма да поскъпнат

Лилия Александрова
Лилия Александрова
5 Минути

Вписването на българското саламурено сирене и кисело мляко в регистъра на ЕС не би трябвало до доведе до поскъпване на тези продукти, според Димитър Зоров, председател на сдружение „Български традиционни млечни продукти“. В интервю за радио „Фокус“ той обясни: „Ако бъдат вписани, ще значи за потребителя още една допълнителна гаранция. Когато бъде вписан като защитен продукт за географско наименование за произход, той допълнително има и сертифициращ, контролиращ орган, както е с био продуктите. Т.е. той ще има пълен контрол, което за потребителя ще е ясен знак за спазване на технология, температура, състав и т.н. Смятам, че промяна в цената няма да има. Единственият допълнителен разход за всички предприятия е именно тази такса на килограм продукция, която трябва да се заплаща към контролиращото лице. Така че, смятам, че ще е незначителна. На киселото мляко 1-2 стотинки на кофичка. Не вярвам това да повлияе на цената на продукта. Напротив, ще даде допълнителна гаранция за потребителя.“

Промени в правилата

Димитър Зоров обясни защо чак сега от бранша са поискали да защитят тези традиционни български продукти: „Тези продукти си имаха защита и тя беше в Патентното ведомство на България. Тази защита отпадна преди около 1 година, защото се оказа, че при влизането на България в ЕС някои държавни АИКБ, Асоциация на млекопреработвателите, Agrozona.bgчиновници не са си свършили работата. България, когато  влиза в ЕС, е имала право в първите години всички защитени географски наименования за произход и означения да ги транслира, т.е. да предаде досиетата в ЕК, те да проверят в техния регистър има ли същия вид хранителен продукт и наименования в друга страна, а такива и до моментна няма за нашите продукти, и просто да се преместят на реципрочна европейска защита. Това е проспано и законът си продължава до преди 1 г., когато имахме национална защита.  Фактически приключи защитата на всички наименования за произход и обозначения, касаещи земеделсските стоки. Те не са обект на патентните ведомства и на международните спогодби, както е нормално, а в рамките на ЕС са обект на Комисията по земеделие. Не може, както доскоро те бяха ползватели на тези географски наименования, бяха фирми, така е и в останалия свят извън ЕС, но в ЕС са решили с промяна на регламента 2010 г., ако се не лъжа, че това ще са сдружения. И де факто отнемат правата на компаниите за това нещо. И същевременно България губи и защитата на тези наименования.”

Трябва да имаш рецептура

Процедурата за защита е започната от преработвателния бранш преди повече от година,  с приетата промяна на Закона на географските означения  на Патентното ведомство. “Но тя е изключително тежка, сложна, защото трябва да докажеш, че този продукт е автентичен точно за тази среда, за която искаш и на друга среда той не би имал същия аромат, вкусови качества и т.н. Второ, да докажеш исторически, че ти си произвеждал този продукт много преди всички останали, ти си прървооткривателят. Трябва да имаш рецептура, производство и то да се спазва и да е проверено от Министерство на земеделието, във всички предприятия да е еднакво, т.е. типизирано, както е Пармиджано – най-известното в света италианско сирене. На всичко отгоре се случи и пандемията, органите на Министерство на земеделието не можеха в един определен период от време да правят проверки на предприятията и т.н.“, каза още Димитър Зоров.Брекзит, храни, Agrozona.bg

Допълнителни приходи

Защитата от ЕС дава всякакви възможности и това е от голямата  полза за страната, каза още Димитър Зоров и допълни: „Продуктите  ще може да се произвеждат само на територията на Република България, т.е.  „Бяло саламурено сирене“ и „Българско кисело мляко“ ще носят наименования на защитени географски означения за произход и наименования само когато са произведени в България. Това ще даде и допълнителни приходи в националната икономика.“

„В Гърция цялата държава се впрегна с финансов и всякакъв потенциал при защитата на „Фета“. След като я защитиха,  държавата направи огромни инвестиционни разходи за щандове, за промоции. Това се възвръща. Надяваме се, че и българската държава няма да стои отстрани и да гледа, както последните 30 г., а ще е съпричастна. Защото това носи приходи в икономиката, заетост на населението и т.н.“, обясни още браншовикът.

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА