Полуфабрикати от внос примамват купувачите с ниски цени

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
2 Минути

Вносът на полуфабриката калията и продажбата му като кашкавал е сред един от най-големите проблеми на млекопреработвателите. От две години родните производители настояват пред Българска агенция по безопасност на храните за този внос да бъдат наложени нормативни ограничения. Необходимо е производителите, които ползват калиата като суровина да посочат това нещо точно и ясно на етикета, за да може потребителят да знае какво купува на практика. Калиата е полуфабрикат, който се получава след подсичането на млякото и отделяне на белтъка от суроватката.

В някои европейски страни, където има големи животновъдни кооперативи – Полша, Холандия, Латвия, Литва, местните производители си произвеждат калиата и я продават в Европа като заготовка, от която може да се правят в последствие Гауда, Моцарела и други видове сирена. Този продукт обаче пристига у нас и започва да се предлага като кашкавал, има данни, че предприятия го разфасоват и продават директно.

Може да се установи кой кашкавал е от мляко и кой от калиата и това да залегне нормативно, за да се следи и санкционира от БАБХ, когато не се спазва. „Борбата е доста сериозна, тъй като има икономически интереси и в обратната насока“, споделя Владислав Михайлов, председател на Сдружение „Национална асоциация на млекопреработвателите“ (НАМ).

Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти, която беше публикувана наскоро е с акцент водното съдържание на бялото саламурено сирене. Тепърва обаче ще има работни групи, с които ще се правят изменения, засягащи изсветляването и на пазара на кашкавал. „Без някои детайли наредбата се е получила добре, макар министерството да не се е съобразило изцяло с дадените от бранша становища“, смята представителят на бранша. Вече ще има точно и ясно разграничение кога човек си купува сирене със 70% вода и кога с 45-50% водно съдържание и това ще се вижда ясно на етикета

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА