В Полша стартира кампания, която насърчава хората да купуват местни продукти

Паулина Йоргова
Паулина Йоргова
3 Минути

В Полша стартира социалната кампания „Избирам 590 – събота за Полша“, която насърчава поляците да избират местни продукти и услуги по време на ежедневните покупки, съобщи един от съавторите на концепцията на кампанията.

Името на кампанията идва от префикса 590, който се намира в началото на всеки баркод на продукта и указва, че стоката е произведена именно в Полша. “Кампанията има за цел да образова и информира, че бъдещето ни зависи от нещо, от което не трябва да се срамуваме. Има такова понятие като икономически патриотизъм, патриотизъм при пазаруване. Това не е нищо смущаващо”, казва Артур Нивистерсовски, цитиран от местната преса. “Ако имаме избор, в същия ценови диапазон, нека да видим кой е производителят на даден продукт и откъде идва. Помощникът може да бъде префикс 590”, добавя той.

Анализът, подготвен за нуждите на проекта от одиторската и консултантска компания Грант Торнтън, показва, че промяна в потребителските навици може да донесе на полската икономика допълнителни няколко десетки милиарди злоти годишно.

Този анализ показва, че когато се купуват продукти, които отговарят на два критерия „полска полза“ – произведени са в Полша, от компании с полски капитал – 79 гроша ще се върнат в полската икономика за всяка злота, изразходвана за такъв продукт. В случай, че се вземат продукти от чуждестранни компании, но произведени в Полша, тази сума ще бъде 76 гроша. От друга страна, за продукти, изцяло вносни – само 25 гроша ще останат в страната за всяка злота, изразходвана за покупката им.

Сметката на полските икономисти сочи още, че през 2018 г., ако местните потребители биха похарчили с 1% повече за полски продукти, в икономиката на страната щяха да останат допълнителни 6,6 милиарда злоти годишно. При промяна в поведението при пазаруване с 10%, в страната щяха да останат 66 милиарда злоти (1 злота = 0.46 лева).

Като част от кампанията ще се проведе акцията #sobotadlaPolski. Организаторите, партньорите и посланиците на проекта ще насърчат поляците да пазаруват на 7 декември – събота само полски продукти, като обърнат внимание на произхода.

Идеята за подобно насърчаване на родните производители е чудесна и може да бъде използвана и у нас, защото няма нищо срамно, ако да проявим патриотизъм при пазаруване. А и без специална покана, за никой не е проблем да погледне баркода на стоката, която е избрал – баркодът на българските продукти започва с

380.

Четете още:

По баркода ще ги познаете

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Паулина Йоргова е завършила икономика на аграрното производство в УНСС и вече повече от 20 години пише за бизнес и финанси, като селското стопанство винаги е било нейния любим ресор. Интересът към тази тематика е основната причина да стане част от екипа на „Агрозона“, където работи като главен редактор от април 2016 година. Развитието на българските села и животът на хората в тях са част от темите, които са свързани с личните и професионалните и интереси. Мечтае някой ден да се завърне към корените си в Добруджа и да работи за добруването на родния си край.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама