Наредбата за движение на стоки с висок фискален риск е публикувана за обществено обсъждане
Министерството на финансите подготвя изменения в Наредба № Н-5 от 2023 г., които ще влязат в сила от 7 януари 2025 г. Тези промени са насочени към усъвършенстване на фискалния контрол върху движението на стоки с висок фискален риск, като същевременно отговарят на нуждите и притесненията на земеделските производители и браншовите организации. Наредбата е публикувана за обществено обсъждане в срок до 16-ти октомври.
Основни промени в наредбата
Едно от ключовите изменения е свързано с декларирането на непреработена земеделска продукция, която често се транспортира директно от полетата до обекти за обработка или съхранение. С новите правила доставчиците или продавачите ще могат да посочват приблизително количество и стойност на продукцията при деклариране на превоза. След пристигането на стоката, получателите ще трябва да потвърдят действителните данни чрез ново електронно приложение, съгласно разпоредбите на чл. 10, ал. 6.
Мотиви за промените
Тези изменения бяха инициирани след редица обсъждания със заинтересовани страни и браншови организации от аграрния сектор. Един от най-сериозните проблеми, поставени от земеделските производители, беше невъзможността за точно деклариране на количество и стойност на непреработена продукция директно на мястото на добива. Липсата на кантари в полеви условия често затруднява земеделците, което води до риск от неумишлено нарушаване на действащите разпоредби
Как ще се осъществява контролът
С новото електронно приложение за уведомление за потвърждение, получателите на продукцията ще бъдат задължени да въведат действителните количество и стойност до края на деня, следващ деня на разтоварване на стоката. Това осигурява по-голяма гъвкавост и намалява административната тежест за земеделците, като същевременно поддържа строг фискален контрол.
Очаквани резултати
Промените в наредбата целят да премахнат практическите затруднения, които водят до неправилно деклариране на земеделската продукция. Те също така ще намалят разходите, свързани с транспортирането на стоки с висок фискален риск и ще осигурят по-голяма точност в данните. Административната тежест за икономическите оператори ще бъде намалена. Това от своя страна ще допринесе за по-ефективното функциониране на сектора, се посочва в мотивите към Наредбата.