Най-често допусканите грешки при кандидатстване по подмярка 7.6

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
12 Минути

Във връзка с очаквания втори прием подмярка 7.6. „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природно наследство на селата“ от ПРСР 2014-2020 Държавен фонд „Земеделие” съобщи кои са най-често допускани грешките при проектни предложения от първия прием. Най-честите грешки по подмярка 7.6 са свързани с допустими и недопустими разходи, документи и попълването на таблица за допустимите инвестиции.

1. Грешки, свързани с допустими и недопустими разходи

Често в проектните предложения са включени дейности, които не попадат в обхвата на допустимите дейности, съгласно чл. 4 на Наредба № 6 от 28.03.2016г. Допустимите дейности са възстановяване, реставрация, ремонт и/или реконструкция на сгради с религиозно значение, в т. ч. и дейности по вертикалната планировка и подобряване на прилежащите пространства, а именно: – сгради, които не отговарят на дефиницията за “Сгради с религиозно значение” съгласно § 1, т. 29 от Допълнителната разпоредба на НАРЕДБА № 6 от 28.03.2016 г. (пример: хотелска част към монашески комплекс, стопанска сграда, магазин за свещи и др.) – водоноски; – закупуване на дизелово гориво; – наем на генератори; – нов строеж.

Допустими кандидати съгласно Наредба № 6 от 28.03.2016г. Като кандидат в заявлението за подпомагане е посочено църковното настоятелство, а съгласно изискванията на НАРЕДБА № 6 от 28.03.2016 г. допустими кандидати са само местни поделение на БПЦ /митрополия, църква и манастир/.

2. Грешки, свързани с представените документи

А) Документ, издаван от други държавни и/или общински органи и институции, за които кандидатът при подаване на проекта е представил писмени доказателства, че е направил искане за издаването му от съответния орган и след отговор на уведомително писмо се оказва, че същия не съдържа пълната информация или не притежава всички необходими реквизити.

Пример за такъв документ са:

  1. Разрешение за строеж, което не е влязло в сила.
  2. Разрешение за строеж, което не отговарят напълно на инвестиционното намерение на кандидата – липсват части от техническата документация.
  3. Становища за ОВОС, които не обхващат цялото инвестиционно намерение.
  4. Писмено становище от „НИНКН” към Министерство на културата за съгласуване на инвестиционното предложение ведно със заверка с печат върху графичните материали.
  5. Представения Нотариален акт (документ за собственост) не кореспондира с наименованието на кандидата по подмярка 7.6.
  6. Съгласно чл. 121, т. 9 от Устава на Българската православна църква, Епархийския съвет „разрешава сключването на придобивни сделки, договори за заем, наем, аренда, рента и други договори”. Представени са документи, които не са съобразени с изискването да бъдат съгласувани приложените в заявлението за подпомагане и подписани от кандидата договори.
  7. Липсва Заповед, протокол за избор или решение издадени или утвърдени от компетентния орган съгласно устава на БПЦ, които да доказват легитимността на органа за управление.

Б) След предоставяне на документ, издаден от други държавни и/или общински органи и институции, за които кандидатът при подаване на проекта е представил писмени доказателства, че е направил искане за издаването му от съответния орган се оказва, че документът не съответства на представените документи, придружаващи заявлението за подпомагане.

Пример за тази често допускана грешка: При приемането на заявлението кандидатът е представил входящ номер за издаване на разрешение за строеж, както и за одобрение на техническата документация. В хода на одобрението на техническия проект и издаването на разрешение за строеж за съответния обект се налагат промени в документацията, за да е в съответствие с изискванията на Закона за устройство на територията. Това от своя страна налага промяна на количествените сметки и съответно на количествено – стойностните сметки. При подготовката на отговора на писма за допълнителна информация, кандидатите не отразяват промените съгласно одобрените технически/работни проекти, което налага водене на допълнителна кореспонденция и забавяне на обработката на проекта. Промяната в техническата документация води и до ново съгласуване на проекта с НИНКН и издаване на ново становище или изменение на предходното, което удължава последващото време за обработка.

В) Представена проектна документация, от която не е възможно да се извърши коректна преценка за инвестиционното намерение на кандидата, което води до грешки при калкулация на финансовата помощ. Например представяне на технически проекти, от които не е възможно определяне на инвестиционното намерение на кандидата, заложеното в таблицата за допустими инвестиции (ТДИ) към заявлението за подпомагане, а именно:

– Липса на обяснителна записка от правоспособно лице, от която да става ясно дали са отразени предписанията от „НИНКН” в техническия проект;

– Липса на обяснителна записка от правоспособно лице, за мерните единици квадратни и/или линейни метри, килограми, кубични метри и др. на разходите включени в ТДИ към заявлението за подпомагане или несъответствие между тях;

– Представените количествени и количествено- стойностни сметки към заявлението за подпомагане, не могат да бъдат отнесени към публикувания Списък с активите, дейностите и услугите, за които са определени референтни разходи по подмярка 7.6. „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природно наследство на селата“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., съгласно изискванията на чл. 23, ал. 8 от НАРЕДБА № 6 от 28.03.2016 г. Невъзможността активите да бъдат отнесени към списъка води до допълнителни запитвания до кандидатите за групиране на активите съгласно списъка, което удължава последващата обработка на заявленията за подпомагане.

– Представените количествено-стойностни сметки не съответстват като позиции и количества на количествените сметки заверени от правоспособен проектант към всяка част от техническия проект. – Представените количествени сметки не отговарят на дефиницията за количествена сметка съгласно § 3, т. 4 от допълнителните разпоредби на Наредба № 4 от 21.05.2001г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти, а количествената сметка е задължителен елемент от всяка проектна част на техническия проект съгласно чл. 21, ал. 1, т. 4 на същата наредба.

Г) Представената проектна документация не е заверена от съответните компетентни и длъжностни лица.

– Представения инвестиционен проект в техническа фаза не е заверен от възложителя, не е заверен от правоспособен проектант с подпис и печат и не е одобрен от гл. архитект на общината. – Към представения технически проект липсва част „Консервационно-реставрационни работи”, изготвена от правоспособно лице, вписано в регистъра по чл. 165 от Закона за културното наследство за инвестициите включващи консервационно-реставрационни работи.

Д) Представено удостоверение от НИНКН, че обекта, предмет на инвестицията е недвижима културна ценност. Например представено такова удостоверение, но не е представено съгласуване с Министерство на културата с писмено становище и заверка с печат върху графичните материали на проектната документация, изготвена по реда на глава 23 от Наредба № 4 от 2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти.

3. Грешки, свързани с попълването на таблица за допустимите инвестиции

А) Допускат се грешки при попълване на данните в ТДИ – вид на разходите, количество, обединяване на инвестицията по подобекти и допустими дейности.

Проекти за възстановяване, реставрация, ремонт и/или реконструкция на сгради с религиозно значение, в т. ч. и дейности по вертикалната планировка и подобряване на прилежащите пространства – представят се ТДИ, в които инвестицията на проектното предложение не е разделена по допустими дейности.

Б) Допускат се грешки при определяне на референтния код в таблицата за допустими инвестиции.

Окрупнено попълване на заявлението в частта за ТДИ – обекта на инвестицията се записва като 1 брой с обща цена, без да се прави разграничение по видовете дейности, съгласно „Списък с активите, дейностите и услугите, за които са определени референтни разходи предмет на кандидатстване по подмярка 7.6. „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природно наследство на селата” от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от ПРСР”.

В) Много често се заявяват разходи, за които не са определени референтни цени и за тях не са представени три съпоставими независими оферти. Представят се ТДИ, в които са заявени референтни кодове, които не съответстват на дейностите, за които се кандидатства и не са приложени три съпоставими независими оферти.

Г) При заявяване на точки, съгласно критериите за оценка, заложени в Наредба 6 от 28.03.2016., кандидатите не прилагат специфични документи доказващи, заявените от тях точки, а същите се представят допълнително с отговор на писмо или жалба. В заявлението за подпомагане е необходимо да бъдат приложени всички необходими документи, доказващи заявения брой точки с изключение на тези, които се доказват чрез публични регистри.

4. Други видове грешки

А) Не се представя изчерпателна информация в отговор на уведомително писмо за непълноти и неясноти, въз основа на която да се извърши коректна преценка за основателност и допустимост на разходите по проекта.

Б) Три съпоставими, независими оферти подадени от участници, които не отговарят на изискванията на НАРЕДБА № 6 от 28.03.2016 г – офертите не отговарят на изискванията посочени в чл. 23, ал. 10 и допълнителната разпоредба от НАРЕДБА № 6 от 28.03.2016 г., или оферти, представени от участници, които не са вписани в Централен професионален регистър на строителя съгласно Закона за Камарата на строителите и не могат да извършват строежи и/или отделни видове строителни и монтажни работи от съответната група и категория от Правилника за реда за вписване и водене на Централния професионален регистър на строителя.

В) Офертите за оборудване и обзавеждане не съдържат подробна техническа спецификация на активите/услугите.  Към приложените оферти и сключени договори не са представени подробни технически спецификации и не са посочени марки и модели на активите, предмет на инвестиция.

ЕТИКЕТИ:
Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА