Христо Николов: Розопроизводителите да сключват договори с преработватели, на които имат доверие

Лилия Александрова
Лилия Александрова
4 Минути

Министерството има визия за сектора на розопроизводството, каза Христо Николов, председател на Професионална асоциация на розопроизводителите, след Консултативния съвет, който беше проведен онлайн с министър Десислава Танева. Земеделският министър е запозната с проблемите на розопроизводителите и екипът ѝ разработва мерки за подкрепа, по думите на браншовика и обясни: „Опитват се да разработят схеми и мерки, с които да ни помогнат, но така или иначе за да можем да разчитаме на някаква подкрепа, първо трябва да протече кампанията, да видим какви ще са резултатите от нея, дали ще има щети и какви ще са.“

„Най-важното е, че получихме уверение, че ако се осигури финансов ресурс за подкрепа на розопроизводителите, преди да бъде раздаван, той ще бъде съгласуван със сектора, за да може парите да бъдат разпределени справедливо на хората, които имат нужда от тях. Към момента конкретна схема няма. Стана ясно по време на срещата с министър Танева, че пари от държавния бюджет няма заради настоящата икономическа криза. Министерството се старае да запази наличния ресурс, за да плати поетите вече ангажименти към земеделските стопани във всички сектори на селското стопанство. Извънбюджетни средства за обезщетения и помощи ще се договарят с Европейската комисия.“, обясни Христо Николов.

„В закона е записано, че за да стартираме работа, всеки преработвател трябва да регистрира своето предприятие, съответно розопроизводителят да регистрира градините си и да има сключен договор между двете страни. Оттам нататък всеки фермер договаря условията, които го удовлетворяват. Призоваваме земеделските стопани да не дават цвят без да имат подписан договор с вписана в него цена, която ги удовлетворява. Най-важното е да намерят преработвател – партньор, на когото имат доверие, че след като му дадат цвят, той ще им бъде платен, и то подобаващо“, по думите на фермера.

„Преработвателните предприятия в момента заявяват, че са готови да плащат 2 лв./кг цвят и по-малко, което е себестойността на нашата продукция. При такава цена много колеги, за които това е малък и среден бизнес, няма да влязат в кампания и да продават цвят.“, категоричен беше производителят.

„Ние сме производители на суровина, чиято трайност е по-малко от 24 часа. Розовото масло е продукт без срок на годност, който може да се съхранява и да се продаде, когато маслодайна роза, МЗХГ, Agrozona.bgима търсене на пазара. Заради пандемията от COVID-19 държавата осигури финансов ресурс за 5 годишни безлихвени кредити за малки и средни предприятия. Всяко преработвателно предприятие, което твърди, че има спад в продажбите на розово масло, може да се възползва от този финансов ресурс“, припомни той.

„Държавата поема разходите за съхранение на розовото масло, което е плод на труда както на розопроизводителите, така и на преработвателите. Така че ако дестилериите наистина гледат на нас като на партньори, има инструменти, от които да се възползват и да съхранят маслото, без това да им коства средства. В крайна сметка, за 5 годишен период ще могат да ги реализират.“, обясни Христо Николов и допълни, че към настоящия момент няма финансови инструменти, от които да се възползват розопроизводителите.

„Обсъдихме проблеми на розопроизводителите, които в момента няма как да бъдат решени, но земеделските производители получихме насоки как да си организираме кампанията по прибирането на цветовете, на какво можем да разчитаме от страна на държавата и каква е нагласата на преработвателите. За нас беше важно провеждането на този първи Консултативен съвет след влизането на Закона за маслодайната роза. Очакваме и в бъдеще да имаме такава комуникация.“, по думите на Христо Николов.

Предстоят една-две много динамични седмици, в които кампанията започва, каза още той.

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА