Германия настоява за задължителен етикет за хуманно отношение към животните

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
6 Минути

Животновъдството в Германия може да бъде надеждно, само ако предлага на фермерите перспектива, която също им позволява да печелят добри доходи“, каза министърът на земеделието

Всеки продукт, произведен и продаден в Германия, скоро ще трябва да посочва условията, при които са били отглеждани животните, според плановете, представени от германския министър на земеделието Джем Йоздемир, съобщава EURACTIV.

Производителите ще трябва да въведат новите мерки стъпка по стъпка през следващите няколко години.

„Животновъдството в Германия може да бъде годно за бъдещето, само ако отдава справедливост на хуманното отношение към животните“, подчерта Йоздемир по време на пресконференция, на която представи референтен документ за прилагане на национална система за етикетиране на животновъдството.

Още в коалиционното споразумение трите управляващи партии си бяха поставили за цел да въведат задължителен етикет за хуманно отношение към животните. Малко след като встъпи в длъжност през декември, Йоздемир обяви, че ще бъде пуснат преди края на годината, поне за определени групи продукти.

Според министъра етикетът трябва да спомогне да бъдат по-видими инвестициите на фермерите в хуманното отношение към животните, като в същото време създава повече прозрачност за потребителите.

Клиентите „искат да знаят как е живяло животното, чието месо купуват, а също така искат да изразят бъдещите си очаквания с решението си за покупка, доколкото е възможно“, подчерта земеделският министър.

 

Понастоящем Германия няма държавен етикет за животински продукти

Миналата година планът на вече бившия консервативен министър на земеделието Юлия Кльокнер да въведе държавен, но доброволен етикет, се провали поради съпротивата на социалдемократите (СПД), коалиционният партньор по това време. Тогава социалдемократите искаха вместо това задължителен етикет.

 

Пет нива на отглеждане на добитък

Точно както яйцата трябва да бъдат етикетирани с номер, указващ как се отглеждат кокошките носачки, плановете на Йоздемир за животински продукти включват „ясно видима“ индикация за условията на живот на животните.

Трябва да се разграничат пет различни вида земеделие, като се започне от животновъдство на закрито без изкарване на открито и чист въздух до свободно отглеждане, като биологичното производство е отделна категория.

Задължителното етикетиране ще се прилага за всички храни, съдържащи животински продукти, включително преработени продукти, като замразена пица с пеперони или приготвени салати с пилешки ивици.

Пакетираните продукти в супермаркета и продуктите на гишето за храни, онлайн търговията на дребно и в супермаркета също трябва да бъдат етикетирани.

 

Залага се на прагматичния подход

Министерството на земеделието на Германия иска да подходи към въвеждането на национален етикет за животновъдство „стъпка по стъпка“, като същевременно налага етикет за произход на ниво ЕС.

Засега обаче всичко това остава за бъдещето, тъй като първата стъпка ще бъде само прясно свинско месо, продавано охладено или замразено, да подлежи на изискването за етикетиране, което след това ще бъде разширявано стъпка по стъпка.

Следователно еколозите и активистите за правата на животните все още виждат място за подобрение.

В изявление Грийнпийс посочи, че шунката, преработените замразени продукти и месото от говеждо и птиче месо засега не са обхванати.

Методът на отглеждане като основа за етикета също създава „едва ли някаква ориентация относно действителното хуманно отношение към животните“, обясни експертът на Грийнпийс Мартин Хофстетер.

Организацията Foodwatch изрази подобни възгледи със своя експерт Анемари Боцки, обяснявайки, че методът на отглеждане сам по себе си „не казва нищо за това дали животните действително са били здрави“.

Междувременно Германската асоциация на фермерите (DBV) оцени концепцията, представена от Йоздемир като „първа важна стъпка“, но такава, която все още оставя „значителни пропуски“.

Докато няма определен график за това кога изискването за етикетиране ще бъде разширено и за преработени продукти и месо, различни от свинско, „няма да има никакъв управляващ ефект и концепцията рискува да бъде подкопана на пазара“, каза президентът на DBV Йоахим Руквид в декларация.

 

Финансирането като ябълка на раздора

Асоциациите на фермерите и активистите за правата на животните също подчертаха, че етикетирането трябва да бъде включено в по-широка концепция за преструктуриране на животновъдството.

Например, тя трябва да бъде „придружена от промени в строителното законодателство и с жизнеспособна, дългосрочна концепция за финансиране“, обясни Руквид, докато Хофстетер от Грийнпийс подчерта, че правителството трябва да осигури достатъчно пари за финансиране на преструктурирането.

И все пак това етикетиране е само първият от четирите градивни елемента, които германското правителство иска да приложи за бъдещето на животновъдството, обясни Йоздемир.

„Животновъдството в Германия може да бъде надеждно, само ако предлага на фермерите перспектива, която също им позволява да печелят добри доходи“, каза министърът на зелените.

В допълнение към задължителния етикет, министерството иска също така да представи промени в законодателството за хуманно отношение към животните, корекции в законодателството за строителство и лицензиране и преди всичко концепция за финансиране за преобразуване в по-благоприятни за животните конюшни в дългосрочен план, добави той.

Последното обаче може да се окаже трудно в рамките на коалицията. Либералдемократите (FDP), например, наскоро изразиха противопоставянето си на предложението за такса за хуманно отношение към животните върху животински продукти и коалицията все още не е успяла да се споразумее за концепция за финансиране.

ЕТИКЕТИ:
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА