ФАО актуализира изискванията си към операторите с храни в условията на COVID-19

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
5 Минути

По време на пандемията от COVID-19 секторът на търговията на дребно с храни е изправен пред сериозни предизвикателства, свързани с поддържането на най-високи хигиенни стандарти, защитата на персонала и клиентите от риска от заразяване, поддържането на физическа дистанция при работа с голям брой клиенти, запазването на отворени обекти и осигуряването на ежедневни доставки от подходящи храни, затова Организацията по прехрана и земеделие (ФАО) актуализира изискванията си за работа на бизнес операторите с храни в условията на COVID-19, съобщава Центърът на оценка на риска по хранителната верига (ЦОРХВ).. Въпреки че някои клиенти може да смятат, че съществува риск от заразяване с COVID-19 в резултат на открити витрини с храни, понастоящем няма научни доказателства, които да потвърждават, че храните или опаковките на храните са свързани с предаването на COVID-19. За да се гарантира общата хигиена на храните около откритите зони за храни, всички работници и потребители трябва да спазват строги мерки, предназначени да контролират предаването на вируса причиняващ COVID-19, от човек на човек, между работници и клиенти, както и да спазват добри хигиенни практики, се казва в доклада.

Работниците в търговските обекти с храни не трябва да се явяват на работа, когато са болни. Тези работници, както и ангажираните в преработката на храни, трябва да са наясно със симптомите на COVID-19 и да информират работодателя си и да потърсят лекарска помощ, ако смятат, че имат симптоми на заболяването. Всички работещи в обектите за търговия на дребно с храни трябва да спазват стандартните, добри практики за лична хигиена, които могат да помогнат за намаляване на риска от предаване на други болести, предавани с храната. Когато се наблюдава вътреобщностно разпространение на COVID-19, работещите в хранителния сектор трябва да спазват необходимите специфични допълнителни мерки за COVID-19, предписани от местните или регионалните власти, като физическо дистанциране и носене на маска. Бизнес операторите с храни трябва да подчертаят на служителите и клиентите важността на избягването на струпвания на хора, особено в затворени или закрити помещения, физическото дистанциране, носенето на маска, честото миене на ръцете и поддържането на добри хигиенни практики, както и на честото почистване и дезинфекциране на повърхности, които редовно се докосват.

Практическите мерки за минимизиране на риска от предаване на COVID-19, които могат да бъдат използвани от търговците на дребно в райони с вътреобщностно разпространение на COVID-19, включват следното:

 поставяне на табели на входните точки, които да изискат от клиентите да не влизат в магазина, ако са неразположени или имат симптоми на COVID-19;

 регулиране на броя на клиентите, изпълнителите и посетителите, които влизат в магазина за търговия на дребно и задните офиси, за да се избегне пренаселеност и предоставяне на инструкции за мерките, които трябва да се спазват докато се намират в помещенията;

 управление на опашката с клиенти и ограничаване на броя на хората, които могат да се намират в дадено пространство, в съответствие със съветите за физическо дистанциране, като се използват например маркировки на пода или схема за предварителна резервация/на посетители;

 използване на подови маркировки вътре в магазина и извън него, за да се улесни спазването на изискванията за физическо отстояние, особено в най-натоварените зони, като гишетата за обслужване и касите/касовите апарати;

 поставяне на прегради от плексиглас (или сходни) на касите и гишетата като допълнително ниво на защита за персонала;

 назначаване на членове от персонала с цел редовно почистване и дезинфекция на често докосваните места, свързани с операцииите в помещенията (напр. колички за пазаруване, кошници, дръжки на врати и везни използвани от клиенти);

 осигуряване на дезинфектанти за ръце, дезинфектанти – спрей, санитарни кърпички и хартиени кърпи за еднократна употреба на входа на магазина, които клиентите да използват за лична хигиена и за почистване, например, на дръжките на количките и кошниците за пазаруване;

 увеличаване на въздушния поток в сградите, чрез поддържане на отворени врати, прозорци и т.н., където е възможно;

 насърчаване на клиентите да използват безконтактно поръчване и плащане;

 поставяне на съобщения и използване на звукови съобщения в търговските обекти за храни (магазини, търговски обекти, супермаркети), които да напомнят на клиентите и на другите лица за мерките, които трябва да се спазват.

 

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА