ФАО актуализира изискванията си към операторите с храни в условията на COVID-19

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
5 Минути

По време на пандемията от COVID-19 секторът на търговията на дребно с храни е изправен пред сериозни предизвикателства, свързани с поддържането на най-високи хигиенни стандарти, защитата на персонала и клиентите от риска от заразяване, поддържането на физическа дистанция при работа с голям брой клиенти, запазването на отворени обекти и осигуряването на ежедневни доставки от подходящи храни, затова Организацията по прехрана и земеделие (ФАО) актуализира изискванията си за работа на бизнес операторите с храни в условията на COVID-19, съобщава Центърът на оценка на риска по хранителната верига (ЦОРХВ).. Въпреки че някои клиенти може да смятат, че съществува риск от заразяване с COVID-19 в резултат на открити витрини с храни, понастоящем няма научни доказателства, които да потвърждават, че храните или опаковките на храните са свързани с предаването на COVID-19. За да се гарантира общата хигиена на храните около откритите зони за храни, всички работници и потребители трябва да спазват строги мерки, предназначени да контролират предаването на вируса причиняващ COVID-19, от човек на човек, между работници и клиенти, както и да спазват добри хигиенни практики, се казва в доклада.

Работниците в търговските обекти с храни не трябва да се явяват на работа, когато са болни. Тези работници, както и ангажираните в преработката на храни, трябва да са наясно със симптомите на COVID-19 и да информират работодателя си и да потърсят лекарска помощ, ако смятат, че имат симптоми на заболяването. Всички работещи в обектите за търговия на дребно с храни трябва да спазват стандартните, добри практики за лична хигиена, които могат да помогнат за намаляване на риска от предаване на други болести, предавани с храната. Когато се наблюдава вътреобщностно разпространение на COVID-19, работещите в хранителния сектор трябва да спазват необходимите специфични допълнителни мерки за COVID-19, предписани от местните или регионалните власти, като физическо дистанциране и носене на маска. Бизнес операторите с храни трябва да подчертаят на служителите и клиентите важността на избягването на струпвания на хора, особено в затворени или закрити помещения, физическото дистанциране, носенето на маска, честото миене на ръцете и поддържането на добри хигиенни практики, както и на честото почистване и дезинфекциране на повърхности, които редовно се докосват.

Практическите мерки за минимизиране на риска от предаване на COVID-19, които могат да бъдат използвани от търговците на дребно в райони с вътреобщностно разпространение на COVID-19, включват следното:

 поставяне на табели на входните точки, които да изискат от клиентите да не влизат в магазина, ако са неразположени или имат симптоми на COVID-19;

 регулиране на броя на клиентите, изпълнителите и посетителите, които влизат в магазина за търговия на дребно и задните офиси, за да се избегне пренаселеност и предоставяне на инструкции за мерките, които трябва да се спазват докато се намират в помещенията;

 управление на опашката с клиенти и ограничаване на броя на хората, които могат да се намират в дадено пространство, в съответствие със съветите за физическо дистанциране, като се използват например маркировки на пода или схема за предварителна резервация/на посетители;

 използване на подови маркировки вътре в магазина и извън него, за да се улесни спазването на изискванията за физическо отстояние, особено в най-натоварените зони, като гишетата за обслужване и касите/касовите апарати;

 поставяне на прегради от плексиглас (или сходни) на касите и гишетата като допълнително ниво на защита за персонала;

 назначаване на членове от персонала с цел редовно почистване и дезинфекция на често докосваните места, свързани с операцииите в помещенията (напр. колички за пазаруване, кошници, дръжки на врати и везни използвани от клиенти);

 осигуряване на дезинфектанти за ръце, дезинфектанти – спрей, санитарни кърпички и хартиени кърпи за еднократна употреба на входа на магазина, които клиентите да използват за лична хигиена и за почистване, например, на дръжките на количките и кошниците за пазаруване;

 увеличаване на въздушния поток в сградите, чрез поддържане на отворени врати, прозорци и т.н., където е възможно;

 насърчаване на клиентите да използват безконтактно поръчване и плащане;

 поставяне на съобщения и използване на звукови съобщения в търговските обекти за храни (магазини, търговски обекти, супермаркети), които да напомнят на клиентите и на другите лица за мерките, които трябва да се спазват.

 

 

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама