Етикети с подвеждаща информация за храни примамват европейците

Агрозона
Агрозона
3 Минути

Европейската организация на потребителите BEUC публикува доклад, разкриващ много подвеждащи трикове, които производителите на храни обикновено използват на етикети в ЕС, съобщават от Асоциация „Активни потребители“. Според изследването едни от най-честите заблуди са следните:

  • Промишлените продукти се етикетират като „традиционни“, „домашни“ и „занаятчийски“;
    • Напитки и млечни продукти с малко или никакви плодове използват снимки на плодове;
    • Хляб, бисквити, макаронени изделия и т.н., означени като „пълнозърнести“.

Проблемът произтича от липсата на правила на ЕС, определящи в кои случаи производители-те могат да използват такива термини. Според Моник Гоайенс – генерален директор на BEUC  „Законодателството на ЕС ясно посочва, че етикетирането и опаковането на хранителните продукти не трябва да заблуждават потребителя. Неотложно е институциите на ЕС да предложат рецепта за прекратяване на тези измамни практики и държавите-членки да гарантират, че производителите на храна спазват правилата“.

За какво настоява Европейската организация на потребителите
• Дефиниции на ЕС за термините, които обикновено се използват на етикетите, като “традиционни”, “занаятчийски” или “естествени”;
• Минимални нива на съдържание на брашната за претенциите “цели зърна”;
• Минимални правила за съдържание за продукти, които показват на опаковката определени съставки като плодове;
• Процент на рекламираните съставки (като плодове), показани на етикета.

Готова е обща методика за тестване качеството на храните

След многобройните сигнали и на българските потребители за разликата в предлаганите на пазара европейски храни, ЕК представи обща методика за тестване на качеството на храните в ЕС, разработени от Съвместния изследователски център в областта на науката и знанието. Тя ще позволи на националните органи за защита на потребителите да тестват и да сравняват състава и характеристиките на храните, продавани със сходни опаковки в целия ЕС. Тази методика допълва действията, обявени в инициативата на ЕК за нов търговски механизъм за потребителите.

Гаранциите за потребителите включват следните изисквания – всички храни, продавани в ЕС, трябва да отговарят на строги правила за безопасност. Освен това методиката за тестване включва ключови принципи: прозрачност, сравнимост, подобен подбор, вземане на проби и тестване на продуктите. Лабораториите в редица държави ще приложат методиката в рамките на паневропейска кампания за тестване с цел събиране на данни относно обхвата на проблема с разликите в качеството, като първите резултати ще са налице до края на 2018 г.

От „Активни потребители“ очакват всички бъдещи проучвания, осъществени по новата методика, да разкриват имената на изследваните продукти и техните производители, защото в противен случай, ефектът от тях ще остане минимален.

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Avatar photo
Автор: Агрозона
Agrozona.bg e информационен сайт, който представя последните новини и анализи в сектор „Земеделие”, Хранително-вкусовата промишленост и предприемачество в селските райони. Тук ще откриете полезна информация, свързана с възможностите за национално и европейско финансиране на българските фермери, промени в българското и европейското законодателство и тенденциите в селското стопанство в България, Европейския съюз и по света.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама