Д-р Александрина Борисова, началник отдел в Дирекция „Контрол на храните“ към БАБХ: Засиленият контрол води до дисциплиниране на бизнесоператорите

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
6 Минути

Потребителят е информиран, знае какво търси

 

–        Д-р Борисова, започват проверките по морето, на какво ще се акцентира тази година и какви са съветите към потребителите?

–        Както всяка година Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) прецизира актуалните за момента теми, които вълнуват потребителите и нас като контролен орган, и засилва проверките във връзка със стартиралия летен сезон. Това не означава, че досега не е извършван такъв контрол, а че съсредоточаваме по-голям ресурс от инспектори, дори и от други Областни дирекции по безопасност на храните, които да оказват помощ на колегите по Черноморието. Обект на контрол са всички заведения за обществено хранене, хотели, ресторанти, предлагащи услуги All inclusive, всички подвижни обекти, абсолютно всички, които продават храни. Ние изпълняваме правомощията си по Закона за храните в обектите, които са регистрирани, като обект на контрол са и тези, които не са регистрирани. Често има такива, които решават, че ще продават нещо, което е интересно за потребителите и правят продажби без да имат регистрация за това.

–        Каква е целта на проверките, на какво се акцентира при тях?

–        Обект на контрол са всички обекти, които предлагат храни и всички хотели, ресторанти. Нашата цел е да установим съответствието на обектите със законодателството. Проверяват се предлаганите храни, условията за това, дали обектът разполага с необходимите хладилни съоръжения и дали спазва необходимите температурни режими за съхранение. Важно за нас е също така какви са сроковете за трайност, които са посочени на етикета от производителя, условията, при които се приготвят храните. Много често се случва в обекти да се предлага много богат асортимент от храни, на които самата кухня не може да осигури безопасността им, тоест има кръстосване на пътищата, което си е наша специфична задача и ние я установяваме. Тогава се стига до намаляване на асортимента на храните и групите ястия, които се предлагат, така че потребителите да се чувстват спокойни за храните, които консумират. Както през цялата година аз и колегите ми, така и сега призоваваме потребителите да се доверяват на обекти, които са регистрирани, да не си купуват храни от различни крайпътни заведения, различни обекти, които са съмнителни според тях.

–        Могат ли потребителите да потърсят помощ от експертите на БАБХ и как можете вие да им съдействате?

–        БАБХ винаги е отворена за подаване на сигнали от потребители и веднага предприемаме необходимите мерки. Всички сигнали се проверяват от колеги, независимо от достоверността им. Много често се обръщаме към потребителите, пуснали сигнали, за допълнителна информация, защото те са дали твърде оскъдни данни, а очакват от нас да предприемем необходимите мерки. Това няма как да се случи, ако те не са ни подали информация с обект или поне адрес, ако не знаят наименованието, къде се намира, за какво става въпрос. Ако е закупена храна, е добре да са направени снимки със сроковете на трайност, производител, партиден номер. На нас всичко ни е от полза, за да можем да извършим една адекватна проверка, съсредоточена точно в проблема, който има потребителя.

–        Какви са най-често срещаните нарушения, които установяват проверките?

–        Най-често срещаните нарушения са свързани с регистрацията. Има бизнесоператори, които не са се съобразили с изискванията на Закона за храните. Не са направили необходимото, за да им бъде регистриран обектът. Друго нарушение е, че се предлагат храни, които са с изтекъл срок на годност. Това не е много честа нередност, но обръщаме внимание на потребителите да следят сроковете на трайност, които са посочени върху етикетите на храните, които купуват. Срещат се нарушения, които са свързани с начина на предлагане на храните – нарушаване на условията на съхранение, неспазване на температурните режими, различни несъответствия със сградния фонд и оборудване на самите обекти. Има и недобросъвестни действия от страна на персонала, липса на работно облекло, на заверени здравни книжки и др.

–        Промени ли се българският потребител? Внимава ли повече?

–        Във времето назад българския потребител и хората, които предлагат храни, се дисциплинираха и днес потребителят е информиран и знае какво да търси и гледа. Не бива да се оставя на заден план и дейността на колегите, която съвсем не е за подценяване. Засиленият контрол води до дисциплиниране на бизнесоператорите, ангажирани в сектора на храните, и нарушенията намаляват. Най-показателен за това е фактът, че нямаме инциденти, свързани с употреба на храни, тоест т.нар. хранителни отравяния. За нас това говори, че дейността на официалния контрол е на високо ниво.

–        Тоест ставаме по-дисциплинирани и двете страни – и потребители, и оператори?

–        Да, има такъв прогрес, но не бива това да се приема за тенденция. Винаги има недобросъвестни бизнесоператори, недобросъвестни търговци. Нашата работа е точно да се борим с тях.

 

 

 

Година Общо извънредни проверки Предписания Съставени актове
2018 4552 463 82
2017 3000 250 92
2016 2310 248 88
2015 2300 254 88

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА