За шеста поредна година пазарът на колбаси в ЕС регистрира спад в стойността на продажбите, които намаляват с -1,5% до 22,5 млрд. долара през 2019 г. През разглеждания период пазарът достигна максималното ниво от 26,7 млрд. долара през 2013 г., но от 2014-а до 2019-а потреблението спада. Това става ясно от новия доклад на IndexBox „ЕС – колбаси и подобни продукти от месо. Анализ на пазара, прогноза, размер, тенденции и статистика“.
Германия (1,5 млн. тона) е страната с най-голяма консумация на колбаси, включваща приблизително 27% от общия обем. Освен това потреблението на колбаси в Германия надвишава три пъти цифрите, регистрирани от втория по големина потребител – Полша (574 000 тона). Франция (495 000 тона) се класира на трето място по отношение на общото потребление с 8,8% дял.
Страните с най-високи нива на консумация на колбаси на глава от населението през 2019 г. са Чехия (19 кг на човек), Германия (19 кг на човек) и Австрия (16 кг на човек).
От 2013-а до 2019 г. най-забележим темп на растеж по отношение на потреблението на колбаси на глава от населението, сред ключовите страни-консуматори, е постигнат от Италия, докато потреблението на колбаси на глава от населението за останалите лидери е имало по-скромни темпове на растеж.
Стабилна тенденция – производството расте
За пета поредна година Европейският съюз регистрира ръст в производството на колбаси и подобни продукти от месо, който се увеличи с 1% до 5,7 млн. тона през 2019 г. Общият обем на продукцията се увеличи със среден годишен темп от + 1,2% за периода от 2013-а до 2019 г . Тази тенденция остава сравнително стабилна с известни колебания през целия анализиран период. Темпът на растеж беше най-бърз през 2017 г., когато обемът на производството се увеличи с 3% на годишна база. Обемът на производството достига своя връх през 2019 г.
В Немско правят 28% от всички колбаси в ЕС
Страната с най-голям обем на производство на колбаси е Германия (1,6 млн. тона), което е приблизително 28% от общия обем. Освен това производството на колбаси в Германия надвиши двойно цифрите, регистрирани от втория по големина производител, Полша (676 000 тона). Третата позиция в тази класация се заема от Испания (525 000 тона) с 9,2% дял.
През 2019 г. износът на колбаси в Европейския съюз се оценява на 857 000 тона, нараствайки с 3,2% в сравнение с 2018 г. Общият обем на износа се увеличава със среден годишен темп от + 1,4% за периода от 2013-а до 2019 г .; моделът на тенденцията остава последователен, само с незначителни колебания през целия анализиран период. Стойността на износа на колбаси възлиза на 3,9 млрд. долара през 2019 г.
8 държави държат 73% от целия износ
През 2019 г. Германия (165 000 тона), следвана от Полша (109 000 тона), Италия (75 000 тона), Испания (75 000 тона), Нидерландия (56 000 тона), Белгия (55 000 тона), Австрия (50 000 тона) и Франция ( 44 000 тона) представляват най-големите износители на колбаси и подобни продукти от месо, като заедно създават 73% от общия износ. Дания (36 000 тона), Словакия (30 000 тона), Чехия (27 000 тона) и Унгария (20 000 тона) остават далеч зад лидерите.
В стойностно изражение Германия (788 млн. долара), Италия (548 млн. долара) и Испания (475 млн. долара) изглежда са страните с най-високи нива на износ през 2019 г., като заедно представляват 47% от общия износ. Тези страни са последвани от Полша, Австрия, Франция, Дания, Нидерландия, Белгия, Унгария, Чехия и Словакия, които заедно представляват още 43%.
Италианските месни деликатеси са най-скъпи
Експортната цена на колбасите в Европейския съюз възлиза на 4,533 долара за тон през 2019 г. и има намаление от -2% спрямо предходната година. Като цяло експортната цена продължава да показва относително плоска тенденция. Цените варират значително в зависимост от страната на произход. Страната с най-висока цена е Италия (7 311 щатски долара за тон), докато Словакия (2 824 долара за тон) е сред най-ниските.
От 2013-а до 2019 г. най-забележим темп на растеж по отношение на цените е постигнат от Италия, докато останалите лидери имат по-скромни темпове на растеж.