На снимката Райндер Схаап, аташе по селскостопанските въпроси в посолството на Холандия в Букурещ
Г-н Схаап отговаря и за България.
Интервю Светлана ТРИФОНОВСКА
– Г-н Схаап, как се отразява на Холандия кризата с руското ембарго?
– Изнасяме голямо количество храни за Русия – специално плодове, зеленчуци и млечни продукти. Сега не можем да го изнасяме. Отразява ни се.
– Каква е идеята на Холандия да компенсира фермерите си от ембаргото?
– Има два начина- единият е финансово, което ЕС прави, другият е да се търсят алтернативни пазари, каквото прави Холандия.
– Българските фермери се страхуват, че руската криза срива и ще срине още повече цените на нашето мляко, в резултат на навлизането на много млечни продукти от Холандия, Германия, Полша, Унгария и Чехия
– Да, има такъв натиск на цените, но не бива да се преувеличава, защото процентът на тоталния ни износ за Русия е 2-3% от общия износ на холандски земеделски продукти. От ЕС дори е по-малко 1-2%. Но все пак тези продукти не могат да имат голямо влияние на цената. Смятам, също, че полският износ и фермери страдат повече от холандските си колеги, защото те са много по-фокусирани върху руския пазар от нас, някои от тях продават 80-90% от своята продукция на Русия- особено млечните ферми, а ние изнасяме на много места в света, така че нас не ни засяга толкова много ембаргото.
– Казахте, че има бъдеще сътрудничество с България в областта на земеделието и храните. Какво имате предвид?
– Много е просто, ЕС е добра основа за обмяна на бизнес и продукти. Искаме да изнасяме някои продукти в България, другите от България, искаме да внесем тук технологии, ние сме едно семейство и трябва да работим заедно. Знаем че България има потенциал в земеделието, който не се използва по най-оптимален начин.
– Да, Холандия помага на България в областта на селските райони, пример за това е проектът „Новото тракийско злато“. Но какво, например, Холандия би искала да си купи от България? А, може би България не е направила достатъчно реклама на своите продукти?
– Да, така е, България би могла да бъде промотирана по много по-друг начин. Мисля, че има възможности. ЕС подпомага такава реклама, но трябва да имате добра организация, не само добро фермерство, но и добра организация. И тук бихме могли да ви подкрепим в създаването на производствени организации.