Владимир Иванов, председател на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата
– Г-н Иванов, Великденските празници наближават, какви са очакванията Ви за развитието на пазара в тези дни? Най-търгуваните по това време стоки отбелязват ли рязка промяна в стойността си на едро?
Пазарът в момента е високо конкурентен, добре балансиран. Предлагането на българска стока се увеличава, особено на плодове и зеленчуци през последните 4 години. Това е трайна тенденция. Експортът също се увеличава. На пазара не се влияе по никакъв начин, взаимодействията са изцяло между търсенето и предлагането. По отношение на основните хранителни продукти тенденцията е на пълен стабилитет.
Пазарът показва, че яйцата например, задържат доста ниска цена дълъг период от време. Цената е между 0,19 и 0,20 лв., което не е никак добре за българските производители, тъй като качеството е много високо и аз бих препоръчал те да се ориентират изцяло към експорта и да се възползват от това качество.
– Ядем повече вносни яйца при качествени български. Как се получава това? Какви цени държат вносните яйца?
Има вносни яйца и по 0,15 -0,16 лв. Но българинът трябва да консумира български яйца, защото са по-висококачествени. Ако става дума за потребление на едно домакинство, то икономията, която може да направи на годишна база е незначително, 2-6 лв., и употребата на български яйца е задължителна за всеки, който се нарича българин.
– Именно тук е проблемът, че българинът се води от цената.
Това е основният проблем на жестоката конкуренция, която се наблюдава и у нас. Това води до развитие на пазара, но резултатът е, че това мотивира правенето на боклуци. Супермаркетите, колкото бяха полезни да развият добри търговски практики, толкова бяха и вредни с внасянето на този тип свръхконкуренция. Ценовата конкуренция, когато стигне тези нива, е изключителна убийствена за обществата. Но този проблем не е само в България. Има го и в Германия, и в Австрия.
– Тоест няма спекулации?
Да, излишни спекулации няма. В момента имаме балансирана, оптимизирана цена, която е следствие на търсенето и предлагането. Нито един елемент от цената не е следствие на някакъв паразитизъм.