Великденска трапеза без риск: Съвети за безопасен избор на продукти

Мариана Климентиева
Мариана Климентиева
4 Минути

БАБХ предупреждава: Как да разпознаем качественото агнешко, яйца и козунаци

На Великден, когато традиционно се приготвя богата трапеза, Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) отправя важни съвети към потребителите. Целта е да се гарантира, че празничните продукти са безопасни и качествени. От избора на агнешко месо и яйца до боите за яйца и козунаците, всеки детайл е от значение. Ето как да направите информиран избор и да защитите здравето на семейството си по време на празниците.

Закупуването на продукти от регламентирани търговски обекти гарантира тяхното съответствие с действащите нормативни изисквания и минимизира рисковете за здравето.

Агнешко месо:

Потребителите трябва да закупуват агнешко месо само от регламентирани търговски обекти, които са под официален контрол. Това гарантира, че месото произхожда от лицензирани кланици, преминало e задължителен ветеринарно-санитарен контрол и е безопасно за консумация.

За лесно разпознаване на произхода:

Агнешкото месо с български произход се маркира със син печат. Месото с произход от други държави се маркира с червен печат. Произходът на месото трябва да бъде ясно обозначен на етикета. Ако продуктът се предлага неопакован, търговецът е длъжен да предостави информация за неговия произход на щанда. Месото може да се продава и размразено, като това задължително трябва да бъде посочено на етикета.

Яйца:

Върху черупката на яйцето има маркировка, която показва държавата на произход, начина на отглеждане и номера на животновъдния обект. Яйцата, с произход България, са маркирани с буквите „BG“.

Бои за яйца:

Боите за яйца, предназначени за хранителна употреба, трябва да съдържат само одобрени оцветители, включени в европейския списък за добавките в храните, изписани с наименование и Е-номер. Производителите и вносителите носят отговорност за използването на тези добавки. При избор на боя за яйца потребителите трябва да обръщат внимание на следните задължителни данни върху опаковката:

Списъкът на вложените оцветители с техните Е-номера трябва да бъде обозначен на видно място върху опаковката, с четлив шрифт и с изискващата се големина на буквите.

Потребителят следва да бъде информиран и за другите компоненти, съдържащи се в боята (например сол и др.)

Начин на употреба.

Партиден номер и срок на годност.

Наименование и адрес на производителя, дистрибутора или вносителя.

Ако липсва информация за състава или произхода на продукта, потребителите следва да се въздържат от покупка.

Козунак:

В търговската мрежа се предлага голямо разнообразие от козунаци. Закупуването e въпрос на избор и внимателно прочитане информацията за вложените съставки в продукта. Всички съставки, включително използваните добавки и алергени, трябва да бъдат ясно обозначени на етикета съгласно Регламент (ЕС) № 1169/2011 относно предоставянето на информация за храните на потребителите.

Важно е да се знае:

Козунаци, съдържащи оцветител, трябва да имат ясно обозначен Е-номер на етикета (разрешен е Е 160а – бета-каротин (естествен оцветител, допустим за влагане в козунака)).

Козунаци, съдържащи подсладители вместо захар, трябва да бъдат задължително етикетирани с надпис „Козунак с подсладител(и)“.

Закупуване на храни онлайн:

Все повече потребители поръчват козунаци и други хранителни продукти чрез онлайн платформи. БАБХ поддържа публичен регистър на операторите, които извършват търговия с храни от разстояние. Само търговци, вписани в този регистър, подлежат на официален контрол.

Потребителите трябва да се уверят, че закупуваните онлайн храни са с ясен произход и пълен етикет, включващ информация за производителя, състава и срока на годност. Закупуването на храни от нерегистрирани търговци крие сериозни рискове за здравето, тъй като техният произход и условията на производство са неизвестни и не са под контрола на БАБХ.

Агенцията напомня, че информираният избор е ключът към безопасното потребление на храни.

 

 

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
ЕТИКЕТИ:
Мариана Климентиева е магистър по „Журналистика“ в Софийски университет "Климент Охридски". Кариерата ѝ започва през 2004 г. Работила е за водещи печатни и онлайн издания, сред които в."Телеграф", в."Монитор", stolica.bg, economic.bg. Специализира в ресори като земеделие, икономика и актуални новини, като се стреми винаги да поднася задълбочена и обективна информация. В Аgrozona приоритет са й теми, свързани със съвременните тенденции в земеделието, устойчиво развитие, иновации в аграрните технологии и европейски политики за селските райони.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама