Реализацията на млечни продукти на външни пазари продължава да се свива и през 2023 г.

Павлина Георгиева
Павлина Георгиева
4 Минути

За периода януари – юли 2023 г. при почти всички групи млечни продукти е налице понижение на износа на годишна база, в границите от 7% (сирена и извара и заквасени млека и сметана) до 19,8% (масло и други млечни мазнини). Единственият продукт, за който се отчита нарастване на обема на износа, и то значително със 68,2%, е суроватката.

По предварителни данни, наблюдаваният низходящ тренд на общия износ на мляко и млечни продукти през предходната година продължава и през настоящата 2023 г. – за първите седем месеца се отчита 7%-но намаление спрямо същия период на 2022 г.

Общото количество, реализирано на пазарите на страните от ЕС, е с 5,2% по-малко на годишна база. И през тази година основни контрагенти остават Гърция (6,3 хил.тона), Румъния (3,5 хил. тона) и Германия (1,9 хил. тона).

Експортът за трети страни се свива с 10,7% спрямо седемте месеца на 2022 г. Главни дестинации са Обединеното кралство (1,7 хил. тона) и САЩ (1,3 хил. тона), следвани от Косово (955 тона), Австралия (697 тона), Ливан (380 тона), Канада (266 тона), Саудитска Арабия (241 тона) и др.

13,3% спад в износа и през 2022 г.

Общият износ на мляко и млечни продукти от България през 2022 г. е в размер на 38 620 тона – с 13,3% по-малко спрямо предходната година, обяснимо донякъде с пониженото промишлено производство на повечето от основните млечни продукти през годината.
Изпращанията за страните от ЕС формират около 70% от целия износ на мляко и млечни продукти, като отбелязват спад от 18,5% на годишна база

Подобно на предходни години, най-значителни са количествата, насочени за съседните Гърция (12,1 хил. тона) и Румъния (6,2 хил. тона), макар да намаляват съответно с 20,2% и 14% спрямо 2021 г. Осъществени са пратки и за Германия (3,3 хил. тона), Испания (1,6 хил. тона), Австрия (720 тона) и др.

Изнесените млечни продукти за трети страни са с 2% повече на годишна база. Основни пазари са Саудитска Арабия (2,6 хил. тона), Обединеното кралство (2,6 хил. тона), САЩ (2,5 хил. тона), Австралия (874 тона) и Ливан (680 тона).

По групи продукти, през 2022 г. се отчита сериозно свиване на реализираното извън страната количество неконцентрирани мляко и сметана спрямо 2021 г. – с 40,2%. По-умерено намаление се наблюдава при заквасените млека и сметана (с 12,3%) и при сирената и изварата (с 8,7%), а слабо изразено – при концентрираните млека и сметана (с 3,9%). В същото време, износът на масло и млечни мазнини бележи ръст от 63,4%, а този на суроватка – 15,3%.

През 2022 г. износът на сирена и извара възлиза на 23 517 тона и представлява 61% от общото количество мляко и млечни продукти, реализирано на външни пазари.

Водещи дестинации за българските сирена през годината остават Гърция (4,8 хил. тона) и Румъния (3,2 хил. тона), следвани от Германия (2,7 хил. тона), Саудитска Арабия (2,6 хил. тона), САЩ (2,5 хил. тона), Обединеното кралство (1,9 хил. тона) и др.

В сравнение с 2021 г., през 2022 г. се наблюдава намаление на изпращанията на сирена и извара за ЕС с 14,5% (при почти всички основни партньори в рамките на Съюза), докато експортът за трети страни остава без съществена промяна (+0,1%).

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Павлина Георгиева завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. В Аgrozona приоритет са й биологичното земеделие и здравословните храни, розопроизводството, пчеларството, ловът и риболовът.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама