4 милиона лева повече акциз влиза в държавната хазна през 2016 г. от пивоварния сектор. Това отчете Съюзът на пивоварите в България (СПБ) на годишното си Общо събрание. По данни на Агенция Митници постъпленията от акциз за бира през изминалата година са 81,3 милиона лева, което е с 5% повече спрямо 2015 г. приходите от ДДС са 60 млн. лева.
Пивоварите отбелязват активен инвестиционен процес, ръст в продажбите на бира, устойчива работната заетост, силни информационни кампании в подкрепа на модерната бирена култура, изпълнени ангажименти за социална отговорност и защита на потребителите.
През 2016 г. капиталовите инвестиции на всички членове на Съюза са близо 43 милиона лева. Парите са вложени в модернизиране и изграждане на нови производствени, складови и лабораторни помещения, финализиране окомплектоването на инсталации за анаеробно пречистване на отпадни води, изграждане на климатизационни системи, нови производствени апарати и IT оборудване; автоматизирани системи за бутилиране и етикетиране на готовата продукция.
През 2016 г. членовете на Съюза на пивоварите – ”Болярка – ВТ” АД, „Бритос” ЕООД, „Загорка” АД, „Каменица” АД, „Карлсберг България” АД и „Ломско пиво” АД общо са реализирали 5,181 млн. хектолитра бира, което е с 2,5% повече от продажбите им през 2015 г. Запазват се тенденциите за намаляване на дела на продажбите в РЕТ бутилки, който за 2016 г. е 57,5% (срещу 60% през 2015 г) и увеличаване на дела на кеновете – 13%. Стабилни остават нивата на продажбите в стъклени бутилки – 24% и на наливното пиво (кегове) с 5,5%. В сравнение с 2015 г. лек ръст от 4% беше отчетен при експорта на бира. Традиционно около 93% от консумираното в страната пиво се осигурява от членуващите в СПБ пивоварни.
Най-високи продажби за последните 8 години
„Реализираните от членовете на СПБ количества бира през 2016 г. са най-високите за последните 8 години. Продажбите се доближават до обемите им от 2007 и 2008 г., които бяха едни от най-успешните за бранша. Тогава бяха отчетени 5,3 млн. хектолитра бира продажби на членовете на СПБ, но при действащи към онзи момент 9 пивоварни. Постигнатите през 2016 г. резултати показват, че процесите на българския бирен пазар са идентични с общоевропейските и индустрията като цяло бележи устойчиво развитие. Пивото като висококачествен натурален продукт продължава да привлича все повече консуматори, а откриването на нови малки и микро пивоварни стимулира развитието на категорията с разнообразие от различни стилове и асортименти бира.“, коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на сдружението.
По данни на НОИ през изминалата година в икономическа дейност „Производство на пиво и малц“ работната заетост е 2400 човека. От тях с най-висок брой са техниците и приложните специалисти – 890 човека, машинните оператори и монтажистите са 560, а ръководният състав и висококвалифицираните специалисти са общо 510 човека. За изминалата година средният осигурителен доход в бранша е 1350 лева.