Новата визия на щанда ни предизвика истински фурор още преди откриването.
На снимката новият български щанд в процес на подготовка за утрешното откриване
Светлана Трифоновска
„Или ще покажеш, че си стабилен и устойчив или не ходи за да предизвикваш само съжаление, защото си слаб и няма как седиш наравно с останалите.”
Българското знаме ще се вее най- високо! Надписът „Добре дошли в България” ще се вижда отдалеч на грандиозното световно изложение за храни Зелена седмица в Берлин, което утре официално ще бъде открито. Вече няма да се срамуваме, както беше досега от невзрачния български щанд, заяви с истинска гордост министърът на земеделието и храните Десислава Танева в блиц интервю пред Агрозона. Тази година промяната във визията на щанда ни е предизвикала истински фурор и сред организаторите в Берлин. Промяна е била толкова очевидна, че официалната делегация ще затвори очи пред протокола и ще спре на щанда ни, въпреки че българската група няма да бъде предвождана от министър, каквото е изискването/Десислава Танева трябваше да пътува за изложението в Берлин, но се наложи да остане заради делегация от Туркмен, с която страната води усилени преговори за износ на цигари и пури/.
Миналата година Десислава Танева за първи път в качеството си на земеделски министър посети Зелената седмица и откри българския щанд. Тогава тя заяви, пред медиите, които отразяваха Зелената седмица”Край, сменяме концепцията. България няма да се представя повече по този недостоен начин.”Една година по- късно, в блиц пред Агрозона министърката грееща заяви” Горда съм, мисля че ще ни забележат и ще представим страната си както подобава. Жалко, че няма да съм там, засмя се тя.
– Госпожо Танева, какво е различното на българския щанд?
– Концепцията, сменихме напълно концепцията на представяне. Това е политическо изложение, на което странате се представя като визия. На практика то няма търговски характер, фирмите персонално не печелят от това. На него се прави реклама на самата страна, бранда, осъществяват се срещи, има важни форуми, които касаят сектора във всеки един аспект. Именно от тази позиция излязохме и решихме- щандът ни трябва да е внушителен и да се забелязва. Защото, участваш ли в такова изложение, дори и да не си в най-добра икономическа ситуация, ти трябва да покажеш най- доброто. Или ще покажеш, че си стабилен и устойчив, или не ходи за да предизвикваш само съжаление, защото си слаб и няма как седиш наравно с останалите.
– Какво конкретно е различното?
– Най- важното е, че ние представяме България с това, което е отличително за нея. Нейната богата история, традиционните български продукти, които са признати от Европейската комисия със съответните означения. Всъщност щандът ще представлява стара възрожденска къща, разположена на два пъти по- голяма площ от миналата година, на място ще се приготвят типични и уникални български храни, всички ще са облечени с български фолклорни носии, ще има богата фолклорна програма. Ще представим България с всичко българско, с част от историята, дома, храната, приготвянето й, с част от културата, която се е формирала през годините. Това е различното, защото това е политическо представяне на световно изложение, и показваш страната си, с това, с което е оставила диря,тук не е толкова важно фирменото представяне, не то е на преден план.
– Значи, най- накрая все пак беше осмислено фактът, че на такова изложение се прави реклама на самата страна, и че то не е място, където да се сключват договори, а е имиджово…
– Да, но тук все пак искам да благодаря на фирмите, които ще се включат със свои продукти, без тях няма как да участваме.
Те си решиха, една част от тях изпращат своите представители, други не.
Какви продукти ще представим?
Важното са традиционните ни продукти, които са в съответния регистър и означения, което пък освен националния характер, са символ и на европейско качество. Така съчетаваме традиционните рецепти като традиционна храна с гаранция за европейско качество. Ще има сирена, колбаси, вина, розови и лавандулови продукти…Представяме се с най- доброто и характерно българско. Целта е да привлечем и туристически интерес. Но, ще бъдем забележими и отдалеч. Ние ще сме едни от най- високите/смее се/. Отдалеч ще се вижда българското знаме и „Добре дошли в България”. А миналата година не се забелязвахме откъде сме.
-Какво се случи най- накрая, че българското министерство на земеделието да смени визията си, след като години наред всички беряха срам за този щанд на Зелената седмица, пък и не само там
– Нищо специално, просто сам за себе си трябва да имаш визия и отговор на въпроса какво представлява въпросното изложение и какво искаш да постигнеш с представянето си.
В случая, както вече казах, то не е търговско, а политическо, за да се представи страната като цяло и какво би могла да представи на своя и другите пазари. Миналата година на Зелената седмица видяхме другите страни с огромни палати, с пищни национални носии, с храни, носещи атмосферата на съответната страна и район на света. Затова като се прибрахме, седнахме с Ася/медийния съветник/, обсъдихме ситуацията. Дадохме си сметка, че просто е сбъркана концепцията, и решихме, че това, което ще привлече вниманието е да се потопим в атмосферата на една възрожденска България и съм сигурна, че ще е много впечатляващо
– Моите поздравления, защото наистина спазихте обещанието. Но си мисля, че не е без значение и вашето лично отношение към българските традиции и фолклор…А може би само една жена знае най- добре как да си представи дома?
– Да, трябва отношение! Истината е, че ние като страна не можем да впечатлим с много неща, има страни далеч преди нас. Но можем да впечатлим с една уникална история и кухня, традиции, фолклор . И трябва да го правим така че да си брандираме стоката по този начин за да се продава по- добре
– Какви храни ще се приготвят, вероятно кебапчета няма да ги има
– О, тази година ястията ще се приготвят пред самите посетители, всякакви, дори имаше идея за специална фурна за хляб. Това е и предизвикателство и фантазия.
– Екипът май наистина го е взел присърце?
Е, да, но накрая не можахме да отидем.
-А какво стана с Експо Милано
– Там нямаше концепция как да се представим, но нямаше и възможност заради сроковете, които бяха изпуснати.
Казаха ми, че на Експо Милано е имало грандиозно представяне на всяка страна. А ние нямахме никакъв идеен проект. Упрекваха ме за Експо Милано, че не участваме, но по-добре ли беше да направим опит с някаква дървена къща, в която да правим вътре някакво кафе, и нищо да не казваме, при положени, че всяка страна се опитваше да смае света, а ние щяхме да сме къща с няколко саксии. И какво? Щяхме да изхарчим пари и да постигнем отрицателен ефект. И пак всеки, който мине, щеше да каже, голям срам, берем по тези изложения с българското представяне.