Няма да финансираме луксозни автомобили по мерките за селски туризъм 311 и 312.Това заяви зам. земеделският министър Явор Гечев на заседание на Земеделската комисия в НС днес. Той допълни, че ще има ново ранкиране на проектите, а сумата за автомобили няма да надхвърля 40 хил. лв. Има указания от МЗХ към ДФ”Земеделие” според които при проектите със скъпи автомобили да не се одобрява сума по- висока от 40 хил. лв, обясни Гечев. По този начин ще се освободи значителен ресурс, който ще отиде за други качествени проекти.
127 проекта за лукс машини
Скандалът с луксозната техника започна след публикации на Агрозона миналата година. Тогава Ивайло Здравков от Българска асоциация на бенефциентите по европейски програми /БАБЕП/ съобщи, че от 723 проекта в процес на оценка са 127 за директно купуване на луксозни автомобили – мерцедеси S-класа, джипове, има дори вертолети и яхти по мерките за селски туризъм 311 и 312. През есента имаше среща между БАБЕП във връзка с ранкинга/точукавенето/ на проектите по ПРСР, ръководството на ДФЗ и представители от министерство на земеделието, на което остро е поставен проблема от Здравков за луксозната техника. МЗХ се ангажира проблемът да бъде решен.
Схемата
Схемата за купуване на луксозните коли и техника е най-често следната – регистрира се ЕТ, търговецът си пуска проект за един или два мерцедеса и пише, че с него ще развежда туристи в Триград, например, разкри Здравков. Като се отбележи от бенефциента, че става дума за селски туризъм, проектът автоматично става приоритетен и по този начин назад остават такива, които всъщност гарантират производство и заетост в планинските и селски райони.
Агрофондът е против машинациите
Здравков подчерта, че позицията на агрофонда е срещу подобни законни машинации. Миналата година /2012 г/дори е имало уволнени служители, които са лобирали именно за кандидати за луксозната техника. Въпреки че официалната позиция на ДФЗ е срещу приотизирането на такива проекти, все още има силно лоби, подкрепяно отвън, което работи в полза на далаверите с мерцедеси и яхти. Тези автомобили струват между 150 – 200 хил. лв. Една от предложените идеи беше да се ограничат субсидиите за такава техника, каза Здравков. Той обясни, че ако се отнеме приоритетността на такива проекти, напред ще могат да излязат интересни идеи за създаване на производства с над 30 работни места. Такива са цех за преработка на пластмаси, за плочки от пясък и дървесина, с каквито е застлана ул. Витоша в София и др. Някои от тези фабрики гарантирали в бъдеще заетост на над 100 души.
/А/