40% ръст в цените на консервите за година

По данни на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци в момента в България се произвеждат около 150 000 тона консерви
Факторите, които определят крайната цена са много, а поскъпването на консервите в магазините е факт. Цените на консервите са се увеличили с около 40% за последната година, което е абсолютно закономерно спрямо увеличените разходи за амбалаж, захар и електроенергия, коментира инж. Стойко Кировски, председател на Управителния съвет на СППЗ в интервю за Нова ТВ.
Най-голямо е увеличението при лютеницата и киселите краставички
Постъпването е между 1,5 и 3 лева за бурканче. При консервирания боб, киселото зеле и граха скокът е между 50 стотинки и лев.
Дори за семействата, които предпочитат от години да си произвеждат консерви в домашни условия, това традиционно начинание вече излиза солено. Куни Димова е от Куртово Конаре и е известна като „Царицата на лютеницата“. Тя произвежда в домашни условия консерви за лична употреба със зеленчуци собствено производство. Но през тази година дори домашното производство излиза значително по-скъпо.
„Най-драстично се увеличи олиото – от 2 лева стана на 5. Оттам нататък се увеличи захарта, газта, бурканчетата, капачките също. И така бурканчето с лютеница достигна 6 лева“, казва тя.
„Пазарът трябва да свикне с тези цени, защото вече няма връщане назад“
„Само преди 1 година цената на едно бурканче беше 15 ст., а се га около 32 ст. Това означава над 100% поскъпване на стъкления амбалаж. Капачките поскъпнаха с 90% само за една година. Захарта, която има най-голям ддял в начето производство поскъпна със 70% само за една година. Вдигнахме заплатите с поне 30%. Цените на консервите се вдигнаха с около 40%, което е абсолютно закономерно. Бих казал, че крайното поскъпване е с около 50 на 100. Ние дадохме нещо от себе си, за да може крайният потребител да не плаща чак толкова много. Нека пазарът свикне с тези цени, защото вече няма връщане назад“, разказва инж. Стойко Кировски, собственик на предприятие за консервиране на сладка и конфитюри в Пловдивско.
Поскъпването на българските консерви ще стимулира евтиния внос от чужбина и ще препъне българските производители, които досега разчитаха на европейските пазари, за които изнасяха продукцията си.
„Износът на консерви малко зацикли. Инфлацията в България се оказа доста по-висока, отколкото в наши съседни държави. Наши основни клиенти от Европа и САЩ се отказаха да купуват наши продукти заради рязкото поскъпване на консервите в България“, допълва той.
От бранша са сериозно обезпокоени
Секторът не е включен в Националният план за възстановяване и устойчивост, което означава, ,че през следващите години няма да получава европейско финансиране по този план за подпомагане на производството.