Основен проблем е нерегламентираният внос от трети страни, който погубва българските производители
След бойкотите срещу хранителните вериги у нас и високите цени, основният въпрос остава – как стоките да поевтинеят. Очакванията на производителите на зеленчуци в Пловдивско не са оптимистични, съобщи БНТ. Ако предприетите мерки на контролните органи отново са за седмица-две, траен спад в цените няма да има.
В оранжерията на семейство Кабурови в пазарджишкото село Мало Конаре разсадът краставици е засят преди 10 дни. Ще берат в края на март. Едва тогава ще разберат дали ще са на загуба или на печалба.
“Ако сложим, че от мен продукцията, която излиза е единица, отива във втора ръка, става 1,50 лв., в трета ръка става – 2,00 лв. в четвърта ръка става – 3,00 лв. и потребителят я получава на 4,50 – 5,00 лв. Този търговец, който получава продукцията от мен на единица, той печели единица за 24 часа, а аз тази единица съм я произвел за 40 дни след засаждане и 30 дни преди това съм отглеждал разсад. Значи трябва да инвестирам 3 месеца, да инвестирам от тази единица и на мен ми остава най-много 15-20 стотинки от този лев,” сподели за БНТ зеленчукопроизводителят Иван Кабуров.
Производителите подкрепят бойкота на големите хранителни вериги, но са песимисти, че мерките на държавата ще дадат резултат. Според тях основен проблем е нерегламентираният внос от трети страни, който погубва българските производители.
“Например, краставицата – от Албания и Македония, домати – от Турция. Земеделските производители в България са пълен дефицит и ако не се стегнем и не се активираме като държава, ако си загубим и сегашните производители, какво ще остане в България, една страна която няма поминък тя няма развитие, няма сигурност,” обясни Десислава Кабурова, зеленчукопроизводител.
Злоупотребите и сивият сектор също трябва да се ограничат.
“Има много търговци със зелени талончета, които продават по пазарите, които твърдят, че са производители, произвеждат по 2-3 декара в дворчетата си, а продават целогодишно стотици хиляди тонове, не дават касови бонове, не пускат фактури, и тези пари отиват като чиста печалба в нечии джобове,” разясни Иван Кабуров.
Според производителите крачка в правилната посока би било поставяне на специално лого за българската продукция и кодове за проследяемост. Това би могло да изсветли бизнеса и да гарантира на потребителите, че стоката, която купуват наистина е родно производство.
Снимка: БНТ