Войчеховски: Органичното фермерство дава шанс да се увеличат земеделските производители

Лилия Александрова
Лилия Александрова
4 Минути

За мен биологичното производство представлява конкретен пример за жизнеспособен бизнес модел за устойчиво производство. Това каза еврокомисарят по земеделие и развитие на селските райони Януш Войчеховски в подкаст на Европейската комисия. ЕК, ЕС, Войчеховски, Agrozona.bg“Логото за биологичните продукти е съдържа лист на растение, съставен от звездите на Европейския съюз, на зелен фон. 56% от гражданите на ЕС разпознават това лого, както и потребителите на международния пазар. Последователното законодателство на ЕС и европейското финансиране за сектора чрез Общата селскостопанска политика бяха ключови за развитието на пазара за биопродукти”, посочи еврокомисар Войчеховски и допълни: “Необходимо беше хармонизиране на практиките в различните страни-членки на ЕС. Причината беше, да се избегне несправедлива конкуренция между европейските производители.”

Ценността на тази доброволна схема за качество е ясна: да се произвежда висококачествена храна, като се щадят природните ресурси и се намали употребата на пестициди и торове, посочи Януш Войчеховски.

Въпреки всички политически усилия, биопроизводителите не работят при равни условия като конвенционалните, категоричен е Ян Плаг, президент на IFOAM Europe. „При сравнение на прилагането на мерките от Втори стълб на Общата селскостопанска политика – Програмата за развитие на селските райони, става ясно, че един биопроизводител получава по-малко пари за повече поети ангажименти в сравнение с конвенционалния фермер, който само е намалил употребата на продукти за растителна защита. Докато биопроизводителят не използва никакви пестициди и създава още редица предимства, той получава по-малко пари. Необходими са политики с индикатори, които ясно да показват, коя система на производство какви предимства има- коя система какво ни дава в дългосрочен план по отношение екосистемните услуги и защитата на околната среда, за здравето на животните.

Общата селскостопанска политика предоставя възможности за финансиране на доброволно преминаване към биологично производство, посочи на свой ред еврокомисар Войчеховски. Той цитира и данни за европейския пазар на биологични продукти. Европейският съюз е втори в света производител на биопродукти след САЩ. През последните 10 години пазарът за биопродукти в ЕС е удвоил размера си и продължава да се разраства с бързи темпове, като през 2018 г. ръстът е със 7,7% в сравнение с 2017 г. и все още не е достигнал ниво на насищане.

ЕС и страните-членки трябва да продължат да гарантират спазването на основните правила за биологично производство, както и да се погрижат за това, потребителите да не бъдат разочаровани, тъй като доверието е ключов фактор тук, категоричен беше Януш Войчеховски и допълни: “Първата година от моята работа като еврокомисар беше много специална, тъй като съвпадна с кризата на пандемията. За мен е ясно, че най-важно е да подсигурим хранителната продоволствие, но за да имаме сигурност, трябва да развием земеделието със собствените си сили.”

По думите на еврокомисар Войчеховски, органичното фермерство представлява шанс да се увеличи броят на земеделските производители. „Нашата хранителна сигурност не трябва да бъде основана на слаби, интензивни ферми. Като подкрепяме всички фермери, ще имаме повече качествени продукти на нашите пазари. Органичното земеделие ще подсили нашето земеделие“, категоричен е Войчеховски.

Може да чуете разговора ТУК.

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама